PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF BERBASIS WEBSITE GOOGLE SITES DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR

  • Stevi Wulandari Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Ni'matuz Zuhroh Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
Keywords: Interactive Learning Media, Website google sites, Learning Outcome

Abstract

The development of technology certainly has a major impact on the world of education, one of which is the innovation of learning media. The existence of this learning media innovation, the teacher can increase student learning motivation which will also have an impact on student learning outcomes. This study to develop interactive learning media based on the google sites website in improving learning outcomes in social studies subjects at Ngebruk Islamic Junior High School. The method used is the R&D method. This study used 3 classes, namely the experimental class, the experimental class and the control class with 20 students. The results obtained in the experimental class through the pre test post test, namely the pre test value of 77.8 post test of 82.7. The control class had a pre-test score of 73.2, post-test 80.6. For the validation assessment, media experts get a score of 94%, material experts, 78%, social studies teachers 78%, student responses 80%-100%. It can be concluded that the implementation of the learning media on the google sites website can improve learning outcomes in social studies subjects at the Ngebruk Islamic Middle School. Then it can be said that this development media is feasible and does not need revision and the responses of students who feel happy.

Abstrak

Perkembangan teknologi tentunya memiliki dampak besar bagi dunia pendidikan, salah satunya yaitu inovasi media pembelajaran. Adanya inovasi  media pembelajaran, guru bisa menambah motivasi belajar siswa yang nantinya juga akan berdampak pada hasil belajar siswa. Penelitian ini mengembangkan media pembelajaran interaktif berbasis website google sites dalam meningkatkan hasil belajar pada mata pelajara IPS di SMP Islam Ngebruk. Metode yang digunakan yaitu metode R&D. Penelitian ini menggunakan 3 kelas yaitu kelas uji coba, eksperimen, dan kelas kontrol ada 20 siswa. Hasil yang didapatkan pada kelas eksperimen melalui pre test post test yaitu nilai pretes 77,8 postes 82,7. Kelas kontrol nilai pretes 73,2 postes 80,6. Untuk penilaian validasi ahli media mendapatkan nilai 94%, ahli materi, 78%, guru IPS 78%, respon siswa 80%-100%. Bisa disimpulkan bahwa pelaksanaan media pembelajaran website google sites ini bisa meningkatkan hasil belajar pada mata pelajaran IPS di SMP Islam Ngebruk dikatakan media pengembangan ini layak dan tidak perlu revisi serta respon siswa yang merasa senang.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Azis, T. N. (2019). Strategi Pembelajaran Era Digital. The Annual Conference On Islamic Educations And Social Science, 1(2).

Brenstein, J. (2021). Google Sites Made Easy Websites Designed teh Easy Way. United States of America.

Dakhi, A. S. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Education and Development, 8(2).

Harminingtyas, R. (2014). Analisis Layanan Website Sebagai Media Promosi, Media Transaksi dan Media Informatika dan Pengaruhnya terhadap Brand Image Perusahaan pada Hotel Ciputra di Kota Semarang. Jurnal STIE Semarang, 6(3).

Japrizal, & Irfan, D. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Google Sites Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Masa Covid-19 di SMK Negeri 6 Bungo. Jurnal Vokasi Informatika, 1(3).

Mulyatiningsih, E. (2011). Riset Terapan Bidang Pendidikan dan Teknik. UNY Press.

Musfiqon. (2015). Pengembangan Media dan Sumber Pembelajaran. Prestasi Pustaka Publisher.

Nasution, T., & Lubis, M. A. (2018). Konsep Dasar IPS. Samudra Biru.

Pratama, P. P. P., Sudarma, K. I., & Tegeh, M. (2014). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Ips Siswa Kelasa Viii Semester Genap Di Smp Negeri 1 Pupan. Jurnal Edutech Undiksha, 2(1).

Rilanty, N. & Juwitaningsih, T. 2020. Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Website Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Kesetimbangan Kimia. Jurnal Inovasi Pembelajaran Kimia (Journal of Innovation in Chemistry Education), Vol 2, No 1.

Rusman. (2013). Belajar dan Pembelajaran Berbasis Komputer. Alfabeta.

Sanjaya, W. (2008). Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. Kencana.

Sari, A. O., Abdilah, A., & Sunarti. (2019). Web Programming. Graha Ilmu.

Subagia, I. W., & Wiratma, I. G. . (2016). Profil Penilaian Hasil Belajar Siswa Berdasarkan Kurikulum 2013. Jurnal Pendidikan Indonesia, 5(1).

Sudjana, N. (2006). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Remaja Rosdakarya.

Sulasmianti, N. (2021). Pembelajaran Berbasis Web dengan Google Sites. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 9(2).

Trianto. (2017). Model Pembelajaran Terpadu. Prestasi Pustaka.

Uno, H. B., & Ma’ruf, A. R. K. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran IPS Berbasis Website untuk Siswa Kelas VII Madrasah Tsanawiyah Negeri. Jurnal Teknologi Pendidikan, 18(3).

Wibawanto, W. (2017). Desain dan Pemrograman Multimedia Pembelajaran Interaktif. Cerdas Ulet Kreatif.

PlumX Metrics

Published
2023-02-19