ANALISIS TEORI MAX WEBER PADA MOTIVASI PESERTA DIDIK MEMILIH MENGAJI DI MADRASAH DINIYAH MAZROATUL ILMI

  • Lathifatus Saidah Mahasiswa
Keywords: Teori Max Weber, Madrasah Diniyah, Mengaji

Abstract

This study aims to determine the motivation of students to choose the Koran at madrasah diniyah Mazroatul Ilmi. The subjects in this study were all 6th grade students of madrasah diniyah Mazroatul Ilmi. The method used by the researcher is descriptive qualitative method. The results of the study indicate that the motivation of students to choose the Koran at Madrasah diniyah Mazroatul Ilmi varies. If classified based on social action according to Max Weber, among others, 50% of students fall into the category of goal rational social action, 25% of students fall into the category of value rational social action, and 25% of students fall into the category of traditional social action

ABSTRAK

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui motivasi peserta didik memilih mengaji di madrasah diniyah Mazroatul Ilmi. Subjek dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas 6 madrasah diniyah Mazroatul Ilmi. Metode yang digunakan peneliti adalah metode kualitatif deskriptif. Dari hasil penelitian menunjukkan bahwa motivasi siswa memilih mengaji di Madrasah Diniyah Mazroatul Ilmi beragam. Jika diklasifikasikan berdasarkan tindakan sosial menurut Max Weber antara lain 50% peserta didik masuk dalam kategori goal rational social action, 25% peserta didik masuk dalam kategori value rational social action, dan 25% peserta didik masuk dalam kategori traditional social action.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Awaru, O. (2021). Sosiologi Keluarga. CV Media Sains Indonesia.

Fauzi, A., & Nikmatullah, C. (2016). Pelaksanaan Pendidikan Madrasah Diniyah di Kota Serang. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 2, 159.

Fauzian, R. (2018). Madrasah Diniyah Studi Tentang Kontribusi Madrasah Diniyah di Era Globalisasi.

Muhlis, A., & Nurkholis, N. (2016). Analisis Tindakan Sosial Max Weber Dalam Tradisi Pembacaan Kitab Mukhtashor Al-Bukhari. Jurnal Living Hadis, 2.

Nizah, N. (2016). Dinamika Madrasah Diniyah Suatu Tinjauan Historis. Edukasia Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 1, 181.

Rilus, A., & Kinseng, K. (2017). Structugency: A Theory of Action. Sodality: Jurnal Sosiologi Pedesaan, 5(2). https://doi.org/10.22500/sodality.v5i2.17972

Rofiq, N. (2011). Potret Kebijakan Pendidikan Diniyah. Absolute Media.

Suryadi, R. (2018). Ilmu Pendidikan Islam. Deepublish.

Thoha, M., & Taukfikurrahmna, T. (n.d.). Madrasah Diniyah Potret Utuh Pendidikan Karakter. Jakad Media Publishing.

UU RI No.20 Th 2003.pdf. (n.d.).

PlumX Metrics

Published
2023-02-20