Pedagogi Feminis : Transformasi Pendidikan dalam Mencapai Kesetaraan Gender

  • Hanan Hanan Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah UIN Maulana Malik Ibrahim Malang
Keywords: Pedagogi Feminis, Transformasi Pendidikan, Kesetaraan Gender

Abstract

Education is a human right and as essential tool in achieving gender equality and justice. However, gender equality problems is still exist in the learning process. Gender bias will impact the development of the attitudes and knowledge of the learners. So, necessary on transformation capable of removing gender stereotypes in education became important. Feminist pedagogy as a philosophical foundation and paradigm in learning process is the right instruments in the hang on the values of Justice and gender equality on the learners that gender differences do not become a barrier to be unite and cooperate.

Pendidikan merupakan hak asasi manusia dan alat penting dalam mencapai kesetaraan dan keadilan gender. namun, permasalahan terhadap kesetaraan gender hari ini masih di temukan dalam proses pembelajaran. Bias gender apabila dibiarkan begitu saja akan berdampak kepada perkembangan sikap dan pengetahuan peserta didik. Untuk itu, di perlukan transformasi yang mampu menghapus stereotip gender dalam pendidikan. Pedagogi feminis sebagai paradigma dan landasan filosofis dalam pembelajaran adalah instrumen yang tepat dalam memahamkan nilai-nilai keadilan dan kesetaraan gender pada peserta didik bahwa perbedaan gender tidak menjadi penghalang untuk bersatu dan bekerjasama.

Downloads

Download data is not yet available.

PlumX Metrics

Published
2018-02-23
How to Cite
Hanan, H. (2018). Pedagogi Feminis : Transformasi Pendidikan dalam Mencapai Kesetaraan Gender. LoroNG: Media Pengkajian Sosial Budaya, 5(1). https://doi.org/10.1234/lorong.v5i1.85
Section
Author Guideline and Template