SUPERVISI AKADEMIK KEPALA MADRASAH DALAM MENINGKATKAN KOMPETENSI PROFESIONAL GURU DI MADRASAH ALIYAH NEGERI 2 KOTA KEDIRI

  • Arofatul Kiptiyah Manajemen Pendidikan Islam UIN Malang
Keywords: Academic Supervision; Head master; Teacher Professional Competence

Abstract

In improving professional competence, it is strongly influenced by the role of the principal as a supervisor through academic supervision. This study aims to determine the planning of the madrasah principal's academic supervision program, the implementation of the madrasah's academic supervision, and the follow-up to the results of the madrasah's academic supervision in improving the professional competence of teachers. With academic supervision, it is expected to provide technical assistance, guidance, coaching and performance improvement as an effort to improve the professional competence of teachers so that they can achieve educational goals. This study uses a qualitative approach. Data collection techniques through observation, interviews, and documentation. The subjects of this study were the principal and teachers. The results of the study show that: (1) the preparation of the academic supervision program is prepared at the beginning of the new school year by involving teachers. The academic supervision program is structured based on problems faced by teachers regarding learning and adapts to the needs of teachers; (2) the implementation of academic supervision in accordance with the program that has been prepared using several supervision techniques including individual and group techniques; and (3) Follow-up actions taken by the head of the madrasa by providing guidance to teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aedi, N. (2014). Pengawasan Pendidikan Tinjauan Teori dan Praktik. Anwar, M. (2018). Menjadi Guru Profesional.

Arikunto, S. (2004). Dasar-Dasar Supervisi.

Buku Panduan Penguatan Kemampuan Supervisi Akademik Kepala Sekolah Dirjen PMTK. (2010). Djihad, S. dan. (2012). Calon Guru dan Guru Profesional.

Djuhartono, D. (2021). Supervisi Akademik Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru Kejuruan. Research and Development Journal of Education, 7(106).

F, O. P. (2010). Metode dan Teknik Supervisi Pendidikan.

Istianah, I. (2019). Implementasi Program Supervisi Akademik Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru di SMAN 1 Cikarang Utara dan MAN Kabupaten Bekasi. Jurnal Administrasi Pendidikan, 26(1), 80.

Jasmani, A. (2013). Supervisi Pendidikan (Terobosan baru dalam Peningkatan Kinerja Pengawas Sekolah dan Guru).

Jayadi, Norhayatun, dan S. (2020). Kompetensi Profesional Guru di SMA Negeri 4 Sampit.

Paedagogie, 8(1).

Karimullah, A. dan N. I. U. (2022). Pelaksanaan Supervisi Akademik Kepala Madrasah sebagai Upaya Meningkatkan Profesionalisme Guru untuk Memotivasi Belajar Siswa Mts Muqqodimatul Akhlak Curah Wungkal Silo Jember. Southeast Asian Journal of Islamic Education Management, 3(1), 24.

Khumairoh, N. M. dan S. (2021). Peran Supervisi Akademik dalam Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru. Inspirasi Manajemen Pendidikan, 09(3), 2021.

Kompri. (2017). Standardisasi Kepala Sekolah: Pendekatan Teori untuk Praktik Profesional. Kusmei, Ida, D. (2021). Pengaruh Supervisi Akademik Kepala Sekolah terhadap Kompetensi

Profesional Guru Sekolah Dasar di Kecamatan Comal Kabupaten Pemalang. Manajemen Pendidikan (JMP), 10(2), 291.

Machali, I. dan A. H. (2016). The Handbook of education Management: Teori dan Praktik Pengelolaan Sekolah/Madrasah Indonesia.

Muklis Riyanto, D. (2021). Manajemen Kepala Sekolah dalam Merencanakan , Implementasi, Penilaian dan Tindak Lanjut Supervisi Akademik. IPM2KPE, 4(1), 9.

Mulyasa, E. (2009). Menjadi Guru Profesional Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan.

Mustofa, J. dan. (2013). Supervisi Pendidikan.

Nasional, D. P. (2007). Pendidikan dan Pelatihan: Supervisi Akademik dalam Peningkatan, Profesionalisme Guru.

Ose, T. (2020). Penerapan Supervisi Akademik untuk Meningkatkan Kinerja Guru di SDI I Walikomo Kecamatan Nabatukan. JMP Online, 4(7), 416.

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 13 Tahun 2007 tentang Standar Kepala Sekolah/Madrasah.

Permen No.16 Tahun 2007 tentang Standar Kualifikasi Akademik dan Kompetensi Guru. (n.d.). Prasojo, L. D. dan S. (2011). Supervisi Pendidikan.

Priansa, D. J. dan S. S. S. (2018). Manajemen dan Supervisi Pendidikan.

Sahertian, P. A. (2008). Konsep Dasar dan Teknik Supervisi Pendidikan dalam Rangka Pengembangan Sumber Daya Manusia.

Sahertian, P. A. dan I. A. (1990). Supervisi Pendidikan dalam Rangka Program Inservice Education.

Santosa, N. dan H. (2019). Bahan Ajar Pengantar Supervisi Akademik.

Sriwahyuni, Eci, D. (2019). Strategi Kepala Sekolah dalam Mengimplementasikan Standar Nasional Pendidikan. Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan, 4(1), 22.

Sudjana, N. (1991). Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Sudjana, N. (2011a). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Sudjana, N. (2011b). Supervisi Pendidikan.

Sutisna, O. (1989). Administrasi Pendidikan: Dasar Teoritis untuk Praktek Profesional. Undang-Undang RI No. 14 tahun 2005 tentang Guru dan Dosen, (2006).

Undang Undang RI No. 14 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen serta UU No. 20 Tahun 2003 Tentang Sisdiknas, (2006).

Usman, M. U. (1999). Menjadi Guru Profesional.

PlumX Metrics

Published
2023-05-24