Makna Identitas Nasional Bagi Pelajar di Daerah Multikultural

  • Teguh agung nugroho UIN Maulana Malik Ibrahim

Abstract

The meaning of national identity for students in multicultural areas is a highly relevant topic in the context of globalization and the growing social and cultural diversity. This article aims to examine students' understanding and experiences in shaping and interpreting national identity in a multicultural environment. Using a qualitative approach with interviews and observations, this research identifies factors influencing the formation of national identity, such as ethnic background, religion, and education. The results show that students in multicultural areas tend to have a more dynamic understanding of national identity, which is influenced not only by national symbols but also by experiences of intercultural interactions. On the other hand, cultural diversity in these areas often poses challenges in strengthening a sense of nationalism, which can be addressed through inclusive education and the reinforcement of shared values. This study provides valuable insights for the development of educational policies that promote understanding and appreciation of national identity within the framework of cultural diversity in Indonesia.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aristin, R. (2018). Upaya Menumbuhkan Patriotisme Dan Nasionalisme Melalui Revitalisasi Makna Identitas Nasional Di Kalangan Generasi Muda. Aspirasi: Jurnal Ilmiah Administrasi Negara, 2(2), 21–26. (n.d.). Asriadi, M. (2023). Pendidikan Multikultural Dalam Membentuk Karakter Identitas Nasional. 7(3).

Azyumardi, A. (2003). Pendidikan Multikultural; Membangun Kembali Bhinekatunggal Ika Jakarta: Tsaqofah. 21.

Deni Sopiansyah, & Mohamad M Eriherdiana. (2021). Model Pembelajaran Dan Implementasi Pendidikan Multikultural Dalam Pendidikan Islam Dan Nasional. 20(2).

Hidayat, U. S. (2018). Menumbuhkan Pendidikan Multikultural Pada Peserta Didik Melalui Pembelajaran Di Kelas. Bina Mulia Publishing.

Isnaini, I. (2018). Pengembangan Materi Dalam Perspektif Pendidikan Multikultural. . Inspirasi: Jurnal Kajian Dan Penelitian Pendidikan Islam, 2(2), 44–71.

Mahfud Choirul. (2009). ) Pendidikan Multikultural, Yogyakarta : Pustaka Pelajar. 75.

Mardiani, M. Z. A. A. F. (2021). Memperkuat Identitas Nasional Melalui Model Pembelajaran Berpikir Historis (Mpbh): Antara Nyata Atau Sebuah Asa?. . In Prosiding Seminar Nasional Lingkungan Lahan Basah, 6(3).

Menti Riana Lubis. (2024). Penguatan Identitas Bangsa Melalui Pendidikan Multikultural Tinjauan Lanjutan Dari Galatia. Menurut Prespektif Sosiologi, 6(2), 22–23.

Moh. Mul Akbar Eta Parera, & Jailani Tong. (2024). Penanaman Pendidikan Berbasis Multikultural Dalam Melestarikan Budaya Lokal Sebagai Identitas Nasional. 4(4).

Monteiro, & Josef M. (2015). Pendidikan Kewarganegaraan : Perjuangan Membentuk Karakter Bangsa. .

Nabila Putrinur Afifah, Dinie Anggaraeni Dewi, & Yayang Furi Furnamasari. (2021). Pendidikan Multikultural Dalam Upaya Membangun Bangsa Karakter Anak Bangsa. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7170–7175.

Nurmanita, T. S., Wiradharma, G., Prasetyo, M. A., Anam, K., Wardah, D., Rohmah, M., & Artikel, R. (2024). Pendidikan Multikultural Dalam Menguatkan Identitas Nasional Siswa Di Luar Negeri: Perspektif Guru Dan Siswa Di Sekolah Indonesia Malaysia Dan Singapura Info Artikel Abstrak. Paedagoria : Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Kependidikan, 15(4), 329–339. Https://Doi.Org/10.31764

Prof. Dr. Hamid Darmadi, M. Pd. , M. Sc. (2019). Pengantar Pendidikan Era Globalisasi: Konsep Dasar, Teori, Strategi Dan Implementasi Dalam Pendidikan Globalisasi.

Purwanta, H. (2013). Militer Dan Konstruksi Identitas Nasional: Analisis Buku Teks Pelajaran Sejarah Sma Masa Orde Baru. Paramita: Historical Studies Journal, 23(1).

Romi Faslah. (2024). Identitas Nasional Geostrategi & Geopolitik: Membangun Keberlanjutan Dan Kedaulatan.

Saputro, R. A. (2021). Memperkuat Identitas Nasional Melalui Pembelajaran Sejarah Pada Masa Pandemi Covid-19. In Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang, 37–45.

Sarwo, A., Sman, E., & Mojokerto, G. (2021). Pendidikan Kewarganegaraan Sebagai Upaya Pertahanan Identitas Nasional Dalam Pendidikan Multikultural. Jurnal Kewarganegaraan, 5(2), 441–447.

PlumX Metrics

Published
2025-06-18
How to Cite
nugroho, T. (2025). Makna Identitas Nasional Bagi Pelajar di Daerah Multikultural. Maliki Interdisciplinary Journal, 3(5), 789-799. Retrieved from https://urj.uin-malang.ac.id/index.php/mij/article/view/15475
Section
Articles