Perlindungan konsumen di pasar abad ke-21 melalui lensa hukum, empiris, dan islam

  • Syawalia Novita Sigli Program Studi Manajemen, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
Keywords: Consumer protection, positive law, islam, digital era, business ethics

Abstract

This scientific article examines consumer protection in the 21st-century marketplace through the lenses of positive law, empirical analysis, and Islamic perspective. Amid globalization and digital advancements, consumers face risks such as online fraud, lack of transparency, and low awareness of their rights. Law No. 8 of 1999 serves as Indonesia’s legal foundation for consumer protection, yet its implementation remains limited. Empirical studies indicate that strong regulations enhance consumer trust and satisfaction. Meanwhile, Islamic principles of justice, honesty, and prohibition of exploitation offer ethical foundations for modern business practices. This article aims to provide a comprehensive understanding and promote synergy between national law and religious values to establish a fair and sustainable consumer protection system.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adolph, R. (2016). RUU Perlindungan Konsumen. 32, 1–23.

Annaziyah, I. H., & Suwandi, S. (2023). Perlindungan konsumen terhadap promo produk makanan yang mendekati kedaluwarsa. Journal of Islamic Business Law, 7(3), 1–16. https://repository.uin-malang.ac.id/17469/

Chang, P.-L., & Lee, M.-J. (2011). The WTO trade effect. Journal of International Economics, 85(1), 53–71.

David, C., Wardhani, K., Putri, S., Isnaini, S., & Azmy, A. S. (2024). Monitoring and Evaluation Function of BPKN RI regarding Consumer Protection Issue in Housing Sector. Politicos: Jurnal Politik Dan Pemerintahan, 4(2), 124–136.

Hermawan, H. (2017). Sikap konsumen terhadap belanja online. WACANA: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 16(1), 136–147.

INDONESIA, P. R. (n.d.). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 8 Tahun 1999 tentang Perlindungan Konsumen.

Jati, K. (2023). Edukasi Manfaat Keterbukaan Informasi Publik Data Perdagangan. Prosiding Seminar Nasional ADPI Mengabdi Untuk Negeri, 3(2), 1–12.

Jatmiko, H., & Asriati, N. (2023). Perilaku Produsen Berbasis Sumber Daya Manusia dalam Dunia Industri. Jurnal Alwatzikhoebillah: Kajian Islam, Pendidikan, Ekonomi, Humaniora, 9(2), 288–298.

Listyoningrum, A., & Albari, A. (2012). Analisis minat beli konsumen muslim terhadap produk yang tidak diperpanjang sertifikat Halalnya. Jurnal Ekonomi & Keuangan Islam, 40–51.

Maharani, A., & Dzikra, A. D. (2021). Fungsi Perlindungan Konsumen Dan Peran Lembaga Perlindungan Konsumen Di Indonesia: Perlindungan, Konsumen Dan Pelaku Usaha (Literature Review). Jurnal Ekonomi Manajemen Sistem Informasi, 2(6), 659–666.

Musataklima, M., Syamsudin, M., & Sulistiyono, A. (2023). Konstitusionalisasi pelindungan konsumen dalam perspektif hukum hak asasi manusia dan hukum profetik Islam. Jurnal HAM, 14(2), 137–154. http://repository.uin-malang.ac.id/15505/

Organization, W. H. (2025). Glossary of health data, statistics and public health indicators. World Health Organization.

Pardede, M. (2021). Aspek Hukum Kekarantinaan Kesehatan dan Perlindungan Konsumen dalam Penanggulangan Pandemi Covid-19. Jurnal Penelitian Hukum De Jure, 21(1), 23–44.

Putra, G. (2024). Permasalahan hukum dalam perlindungan konsumen terhadap produk digital: Tantangan dan solusi di era e-commerce. Jurnal Hukum Bisnis, 13(6).

Rulanda, S. P., Zaini, Z. D., & Safitri, M. (2020). Kedudukan Hukum Pengawas Bank Syariah yang Dilakukan oleh Otoritas Jasa Keuangan (OJK) dan Dewan Syariah Nasional Majelis Ulama Indonesia (DSN-MUI). Jurnal Supremasi, 36–51.

Rusli, T. (2012). Penyelesaian Sengketa antara konsumen dan pelaku usaha menurut peraturan perundang-undangan. Keadilan Progresif, 3(1), 87–102.

Ulya, F. N., Qoyyimah, Q., & Hana, K. F. (2022). Analysis Of Customer Interest and Satisfaction Toward BSI Mobile Banking Service. Al-Bank: Journal of Islamic Banking and Finance, 2(2), 113–128.

Utomo, S. S., & Alfredo, Y. F. (2023). Perlindungan Konsumen dan Peran Badan Pengawas Obat dan Makanan (BPOM). Justisia: Jurnal Ilmu Hukum, 1(2), 60–68.

Wahab, F., & Ihsan, M. (2024). Perlindungan Konsumen dalam Industri Halal: Tinjauan UU No. 8 Tahun 1999 dari Perspektif Hukum Islam. Journal of Islamic Finance and Syariah Banking, 2(1), 43–57.

Yasin, N. (2022). Aspek Perlindungan Hak Spiritual Konsumen Dalam Penyelesaian Sengketa Wanprestasi Pembiayaan Murabahah Pasca Putusan Mahkamah Konstitusi Nomor 18/PUU-XVII/2019. Al-Huquq: Journal of Indonesian Islamic Economic Law, 4(2), 167–195. http://repository.uin-malang.ac.id/14279/

PlumX Metrics

Published
2025-09-04
How to Cite
Sigli, S. N. (2025). Perlindungan konsumen di pasar abad ke-21 melalui lensa hukum, empiris, dan islam. Maliki Interdisciplinary Journal, 3(7), 466-476. Retrieved from https://urj.uin-malang.ac.id/index.php/mij/article/view/15578
Section
Articles