Peran YouTube sebagai media pembelajaran bahasa Inggris dalam meningkatkan minat belajar siswa

  • Chintya Ainun Nabilla UIN Maulana Malik Ibrahim Malang
Keywords: The Role of Youtube, Learning Media, Interest to Learn, Student Perception

Abstract

This study aims to examine how the role of YouTube as a medium for learning English. In this article, research uses quantitative methods. Data collection techniques using field techniques and literature studies. Researchers conducted observations and interviews as a basis for analysis of data collection. Interviews were conducted with one of the English teachers and two students at MA Mambaul Ulum Bantur. The results of this paper indicate that YouTube plays a very important role in increasing student learning interest. The application of learning media is considered capable of facilitating learning objectives. In addition, the views of students and teachers on the application of YouTube are very positive.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Apriwahyuni, R. (2021, September 8). Pemanfaatan Youtube Sebagai Media Pembelajaran. Kemendikbud.Go.Id.

Batanghari, U. (2020). Perkembangan Bahasa Pada Anak Dalam Psikologi Serta Implikasinya Dalam Pembelajaran Developing a Model of Problem Based Learning with Communicative Games (PBL_CG) for Teaching English at Elementary Schools. View project Erisa Kurniati. https://doi.org/10.33087/jiubj.v17i3.401

Cahyono, G., Hassani, D. N., & Tangal, D. (n.d.). YouTube: Seni Komunikasi Dakwah Dan Media Pembelajaran. https://www.cnnindonesia.com/teknologi/2

Galuh Nur Rohmah, Lina Hanifiyah, Ulil Fitriyah (2022) Pembelajaran bahasa Inggris interkultural: sebuah langkah menuju moderasi beragama. EC00202298879. http://repository.uin-malang.ac.id/12467/

Iwantara, I. W., Sadia, I. W., & Suma, I. K. (2014). Pengaruh Penggunaan Media Video Youtube Dalam Pembelajaran Ipa Terhadap Motivasi Belajar Dan Pemahaman Konsep Siswa. In Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi IPA (Vol. 4).

Ketut Angraeni, D., & Palangka Raya, I. (n.d.). Peran Aplikasi YouTube Dalam Menunjang Pembelajaran Bahasa Inggris di Sekolah Dasar Pada Era New Normal. https://prosiding.iahntp.ac.id

Komunikasi, J., Pemikiran, H., Penelitian, D., & Mujianto, H. (n.d.). Pemanfaatan Youtube Sebagai Media Ajar Dalam Meningkatkan Minat Dan Motivasi Belajar. Jurnal Komunikasi Hasil Pemikiran Dan Penelitian, 5(1), 135–159. www.journal.uniga.ac.id135

Rasman. (2021). Penggunaan Youtube Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Inggris pada Masa Pandemi Covid 19. EDUTECH: Jurnal Inovasi Pendidikan Berbantuan Teknologi, Vol. 1 No. 2 Agustus (2021).

Vol. 1 No. 2 Agustus 2021, e-ISSN : 2797-0140 | p-ISSN : 2797-0590

Muchlisin Riadi. (2020, May 15). Minat Belajar (Pengertian, Unsur, Jenis, Indikator dan Cara Menumbuhkan). Kajianpustaka.Com.

Nur Kiftiyah, I., Sagita, S., & Baharudin Ashar Progam Studi Psikologi Islam Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Kediri, A. (n.d.-a). Prosiding SEMNAS Penguatan Individu di Era Revolusi Informasi-Peran Media Youtube Sebagai Sarana Optimalisasi Perkembangan Kognitif Pada Anak Usia Dini 1.

Premana, A., & Isti Pratiwi, D. (n.d.). Peran Video Blog Sebagai Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Inggris. In Jurnal Teknologi Pendidikan (Vol. 14, Issue 2).

Tohari, H., Mustaji, Nf., & Bachri, B. S. (2019). Pengaruh Penggunaan Youtube Terhadap Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar Mahasiswa. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 7(1), 1–13. https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v7n1.p1--13

Wiranegara, Dian Arsitades (2021) Merancang pembelajaran Bahasa Inggris berbasis projek di era pandemi. In: Adaptasi &transformasi (pembelajaran di masa pandemi Covid-19). Edu Publisher, Tasikmalaya, West Java, pp. 51-66. ISBN 9786237640974. http://repository.uin-malang.ac.id/7927/

PlumX Metrics

Published
2024-03-31
How to Cite
Nabilla, C. (2024). Peran YouTube sebagai media pembelajaran bahasa Inggris dalam meningkatkan minat belajar siswa. Maliki Interdisciplinary Journal, 2(3). Retrieved from http://urj.uin-malang.ac.id/index.php/mij/article/view/4286
Section
Articles