Tinjauan hukum Islam dan hukum positif terhadap sistem hukum waris adat Minangkabau

  • Moh. Rafi Irvanul Vaza Program Studi Hukum Keluarga Islam, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
Keywords: Minang, Minangkabau, Faraidh, Kompilasi Hukum Islam, Harta

Abstract

Minangkabau society makes custom and religion as values for life in society. In general, in Minangkabau there are 2 types of classification of assets, namely high inheritance and low inheritance. Pusako Tinggi property is the property of the people received from ninik to mamak, from mamak to nephew based on the mother's lineage from generation to generation. Meanwhile, the lower pusako assets are assets obtained for the livelihood of each husband and wife, so that the faraidh provisions apply. The type of research used is descriptive qualitative, so it requires in-depth analysis when research finds research results. While the data collection uses library research, namely by reading, studying and understanding the literature of books, articles and journals that are used as references in research. The results of his research are that in Minangkabau customary inheritance it is not contrary to Islamic law and positive law. Pusako Tinggi assets are not included as inherited assets because they are collectively owned by a group. However, for lower inheritance, it has similarities with the inheritance provisions as explained in the Compilation of Islamic Law (KHI).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alting, H. (2010). Dinamika Hukum dalam Pengakuan dan Perlindungan Hak Masyarakat ‎Hukum Adat Atas Tanah. Laksbang Pressindo.‎

Amir MS. (2011). Pewarisan Harato Pusako Tinggi dan Pencaharian. Citra Harta Prima.‎

Aziz, A. (2016). Pembagian Waris Berdasarkan Tingkat Kesejahteraan Ekonomi Ahli ‎Waris dalam Tinjauan Maqashid Shariah. De Jure: Jurnal Hukum dan Syar’iah, ‎‎8(1), Article 1. https://doi.org/10.18860/j-fsh.v8i1.3729‎

Barat, L. S. (n.d.). Adat Basandi Syarak, Syarak Basandi Kitabullah. Pedoman Hidup ‎Banagari, 68.‎

Ellyne Dwi Poespasari. (2018). Pemahaman Seputar Hukum Waris Adat di Indonesia ‎‎(Cet I). Prenadamedia Group.‎

Firdaweri. (2015). Konsep Ahli Waris Menurut Islam dan Adat. Asas, 7(2), 1–21.‎

Firdaweri. (2017). Kewajiban Ahli Waris Terhadap Harta Peninggalan. Jurnal ‎Politik,Hukum,Ekonomi Dan Kebudayaan Islam(ASAS), 9(2), 70–89.‎

Hawwas, A. W. S., & Azzam, A. A. M. (2022). Fiqh Munakahat Khitbah, Nikah dan Talak. ‎Amzah.‎

Hazairin. (1982). Hukum Kewarisan Bilateral Menurut al-Quran dan Hadis. Tinta Mas.‎

Idrus Hakimy Dt. Rajo Penghulu. (1994). Pokok-Pokok Pengetahuan Adat Alam ‎Minangkabau. Remaja Rosdakarya.‎

Irianto, Sulistyowati. (2016). Pluralisme Hukum Waris dan Keadilan Perempuan. ‎Yayasan Pustaka Obor Indonesia.‎

Kementrian Agama. (2013). Panduan Praktis Pembagian Waris. Direktorat Urusan ‎Agama Islam dan Pembinaan Syariah Direktorat Jenderal Bimbingan ‎Masyarakat Islam Kementrian Agama RI.‎

Kosim. (2019). Fiqh Munakahat I (Cet I). PT Rajagrafindo Persada.‎

Kusmayanti, H., & Krisnayanti, L. (2019). Hak dan Kedudukan Cucu Sebagai Ahli ‎Waris Pengganti dalam Sistem Pembagian Waris Ditinjau dari Hukum Waris ‎Islam dan Kompilasi Hukum Islam. Jurnal Ilmiah Islam Futura, 19(1), Article 1. ‎https://doi.org/10.22373/jiif.v19i1.3506‎

Markeling, I. K. (2016). Bahan Ajar Hukum Perdata (Pokok Bahasan: Hukum Waris). ‎Fakultas Hukum Universitas Udayana, 1–16.‎

Mastur, M. (2017). Tinjauan Hukum Islam dan Hukum Positif (Studi Kasus di Desa ‎Batik Plak Barat Kecamatan Labuapi Lombok Barat). TAFAQQUH: Jurnal Hukum ‎Ekonomi Syariah Dan Ahwal Syahsiyah, 2(1), Article 1.‎

M.S Dt. Rajo Penghulu. (1991). Orang Cerdik Pandai Minangkabau. Universitas Bung ‎Hatta dan LKAAM Sumatera Barat.‎

Muin Umar. (1985). Ushul Fiqh (Vol. 1). Departemen Agama RI.‎

Muzammil, I. (2019). Fiqh Munakahat (Hukum Pernikahan dalam Islam) (Cet I, Vol. 53, ‎Issue 9). Tira Smart.‎

Naskur, N. (2016a). Ahli Waris Dalam Kompilasi Hukum Islam. Jurnal Ilmiah Al-Syir’ah, ‎‎6(2), Article 2. https://doi.org/10.30984/as.v6i2.251‎

Naskur, N. (2016b). Memahami Harta Peninggalan Sebagai Warisan Dalam Perspektif ‎Hukum Islam. Jurnal Ilmiah Al-Syir’ah, 8(1), Article 1. ‎https://doi.org/10.30984/as.v8i1.32‎

Nawawi, M. (2016). Pengantar Hukum Kewarisan Islam. Pustaka Radja.‎

Ovelia, T. Y. (2014). Perbandingan Hukum Waris Adat Minangkabau Di Nagari Sulit Air ‎Kabupaten Solok dan Hukum Islam. Skripsi Fakultas Hukum Universitas ‎Bengkulu.‎

Poespasari, E. D. (2018). Pemahaman Seputar Hukum Waris Adat di Indonesia. ‎Prenadamedia Group.‎

Prodjodikoro, W. (n.d.). Hukum Waris di Indonesia. Vorkink van Hoeve.‎

Ramdani, A. M., & Utari, F. (2020). Analisis Terhadap Hak Waris Atas Utang Anggota ‎Ahli Waris Yang Dibebaskan Dari Kewajiban Mencicil Utang Ditinjau Dari Hukum ‎Waris Islam. https://jurnal.fh.unpad.ac.id/index.php/jphp/article/view/244‎

Samsudin. (n.d.). Analisis Pembagian Harta Waris Pada Keluarga Beda Agama ‎Persefektif Maqasyid Al-Syariah Jasser Auda.‎

Syarifuddin, A. (1982). Pelaksanaan Hukum Kewarisan Islam dalam Lingkungan Adat ‎Minangkabau. Gunung Agung.‎

Taqiyuddin, H. (2020). Hukum Waris Islam Sebagai Instrumen Kepemilikan Harta. Asy-‎Syari’ah, 22(1), Article 1. https://doi.org/10.15575/as.v22i1.7603‎

Tim Pembukuan Ma’had Aly UIN Malang. (2021). Syarah Fathal Qarib (Cet I). Ma’had ‎Aly UIN Malang.‎

Tim Penyusun Kamus Pusat Bahasa. (2001). Kamus Besar Bahasa Indonesia (3rd ed.). ‎Balai Pustaka.‎

PlumX Metrics

Published
2023-08-31
How to Cite
Vaza, M. R. (2023). Tinjauan hukum Islam dan hukum positif terhadap sistem hukum waris adat Minangkabau. Maliki Interdisciplinary Journal, 1(2), 226-233. Retrieved from http://urj.uin-malang.ac.id/index.php/mij/article/view/4330
Section
Articles