Dimensi perlindungan konsumen dalam hukum positif Indonesia

  • Dira Nabilah Wiesna Program Studi Hukum Ekonomi Syariah, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
Keywords: law, consumer protection, business, consumen, legal dimension

Abstract

The Consumer Protection Law is a law that protects consumers and business actors providing goods and services. The Consumer Protection Law is an inmportant Law is an important law because transactions in society have become activities in everyday life. The law aims to protect and guarantee the ongoing transactions that become daily activities in social life. The Consumer Protection Law takes the form protecting consumer security, protecting the right to obtain information, the right to choose for consumers, preventing business actors that are prohibited by law and so on. Consumer Protection Law is related to Civil Law and Public Law such as Criminal Law and State administrative Law.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Az.Nasution. (2014). Hukum Perlindungan Konsumen. Diadit Media.

Barakatullah, A. H. (2008). Hukum Perlindungan Konsumen Kajian Teoritis dan Perkembangan Pemikiran. FH Unlam Press.

Fiscarina, A. A., Muhadar, M., & Heryani, W. (2022). Efektifitas Penerapan Sanksi Pidana Tentang Penyelenggaraan Perlindungan Konsumen. HERMENEUTIKA : Jurnal Ilmu Hukum, 6(1). https://doi.org/10.33603/hermeneutika.v6i1.6757

Hadjon, P. M. (1991). Pengantar Hukum Administrasi Indonesia. Gajah Mada University Press.

Hasiholan, H. T. (2004). Conflict Sources and the Potential of Alternstive Dispute Resolution ( ADR ) Application on Environmental Conflict : The Case of Sosorladang Community and PT menjadi. Jurnal Manusia Dan Lingkungan, XI(I), 25–39.

Kristiyanti, C. T. S. (2008). Hukum Perlindungan Konsumen. Sinar Grafika.

Kurniasih Bahagiati. (2020). Filsafat pemidanaan terhadap penyalah guna narkotika bagi diri sendiri dalam perspektif hukum positif dan hukum pidana islam. Jurnal Ilmiah Ilmu Hukum, 18. http://repository.uin-malang.ac.id/7689/

M.Aunul Hakim. (2022). Problematika Penanganan Gugatan Perbuatan Melanggar Hukum oleh Pemerintah (onrechtmatige overheidsdaad) pada Peradilan Tata Usaha Negara. De Jure: Jurnal Hukum Dan Syar’iah, 14. http://repository.uin-malang.ac.id/11155/

Musa Taklima. (2018). Aspek perbuatan melawan hukum dan iktikad tidak baik dalam implikasi pencantuman harga produk dengan pecahan rupiah yang tidak beredar. Et-Tijarie, 5. http://repository.uin-malang.ac.id/6399/

Shidarta. (2006). Hukum Perlindungan Konsumen Indonesia. PT Gramedia Widiasarana Indonesia.

Syaharni, D. S. (2022). Kasus PT Toba Pulp Lestari atau PT Inti Indorayon Utama. Kompasiana. https://www.kompasiana.com/dian56007/622d727980a65a664b234d83/kasus-pt-toba-pulp-lestari-atau-pt-inti-indorayon-utama-dalam-aspek-hukum-perdata

PlumX Metrics

Published
2023-09-10
How to Cite
Wiesna, D. (2023). Dimensi perlindungan konsumen dalam hukum positif Indonesia. Maliki Interdisciplinary Journal, 1(3), 67-75. Retrieved from http://urj.uin-malang.ac.id/index.php/mij/article/view/4362
Section
Articles