Penerapan metode bernyanyi untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas 2 pada materi keberagaman budaya bangsa di SDN 2 Banjararum

  • Nila Fadilah Program Studi Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
Keywords: Singing methods, learning outcomes, national cultural diversity

Abstract

The Covid-19 pandemic made the learning process not take place like an ideal concept in the learning process. In learning the strategies and methods used are less than optimal. Confidence, enthusiasm and motivation of students need to be further developed. The purpose of this research is to: (1) explain how to make poems that are sung according to the material. (2) knowing the increase in student learning outcomes. The research used is a qualitative research method. The data collection that researchers use is observation, interviews, and documents. The results of this study indicate that the application of the singing method to subjects can increase student enthusiasm for learning, especially at the elementary school level, thus making the learning process more effective.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ali Imron, dkk. (2021). Penggunaan Metode Bernyanyi dalam Menghafal Mufrodat (Kosakata) Bahasa Arab di MI. Jurnal Pendidikan MI/SD, 1(1).

Asmuni, A. (2020). Problems of Online Learning in the Covid-19 Pandemic Period and Solutions to Solve it. Journal of Pedagogy, 7(4).

Fadhillah, M. (2012). Desain Pembelajaran PAUD. Ar-Ruzz Media,.

Fitriah Kustin, N. (2022). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Tentang Satuan Panjang Melalui Metode Benyanyi Bagi Kelas V SD Negeri 182 Gresik. Jurnal Imiah Pendidikan Dasar (JIPDAS), 2(4).

Hanif Setiono. (2022). Penggunaan Metode Bernyanyi Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Pada Siswa Kelas V Sekalah Dasar Negeri 1 Pandanrejo Pagak Kabupaten Malang. Al Manam: Jurnal Pendidikan Dan Studi Keislaman, 2 (2).

Hidayah, Z. (2015). Esiklopedia Suku Bangsa di Indonesia. yayasan pustaka obor indonesia anggota IKAPI DKI Jakarta.

Nilawati, Muhammad Afifullah, F. M. (2019). Penerapan metode bernyanyi untuk meningkatkan daya ingat anak pada mata pelajaran ski di kelas III MI Raudhlatul Ulum Karangploso. Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 1(3).

Nuzulia, N. (2020). Pengembangan Media Roda Putar pada Mata Pelajaran IPS Berbasis HOTS Keragaman Suku dan Budaya Kelas 4 di MI PSM Kabupaten Tulungagung. Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 5. DOI 10.35931/am.v5i1.409

PlumX Metrics

Published
2023-11-30
How to Cite
Fadilah, N. (2023). Penerapan metode bernyanyi untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas 2 pada materi keberagaman budaya bangsa di SDN 2 Banjararum. Maliki Interdisciplinary Journal, 1(5), 510-519. Retrieved from http://urj.uin-malang.ac.id/index.php/mij/article/view/4441
Section
Articles