Bagaimana Al-Qur'an menjawab kebingungan remaja dalam menentukan tujuan hidup

  • Syarifah Nabila Program Studi Sastra Inggris, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
Keywords: Al-Qur’an, Teen Confusion, Life Purpose

Abstract

Determining the right foundation for life goals as a provision for happiness in the present and in the future is the main thing. This article aims to discuss psychological problems in the form of confusion about the purpose of life experienced by adolescents with the solutions offered by the Qur'an. The research method used is qualitative with primary source literature in the form of the Al-Qur'an and the book of commentaries on Ibn Kathir along with secondary sources in the form of journal articles, books and other scientific works. The results and discussion of the research is that the phase of adolescents who experience confusion about the purpose of life indicates that there is a psychological gap within them. Through humanistic psychological theory, this phenomenon is proven to be true. Then the Qur'an, since it was first revealed, has provided explanations aimed at all humans from time to time. In answering questions about the purpose of life, through the Qur'an Allah SWT has advised QS. Adz Dzariyat: 56 and QS. Al-Baqarah: 30. That the main task of humans on this earth is only to worship Allah SWT and maintain this earth with the provision of the best potential from Allah SWT. The task is defined as a vision of life that accompanies life while in the world. Confusion about the purpose of life indicates that there is a good start to human development. The function of the Qur'an is to provide proper knowledge for the emptiness of the human soul and make it the best version of youth.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arisandi, W., & Setia, A. (2021). Faktor – Faktor Yang Berhubungan Dengan Kejadian Stres Pada Mahasiswa Tingkat Akhir Di Universitas Mitra Indonesia Tahun 2020. Jurnal Ilmu Kesehatan Indonesia (JIKMI), 2(2), 1–9.

Aulia, M. F., Wahyu, A. M., Anugrah, P. G., Chusniyah, T., & Hakim, R. U. (2021). Tujuan Hidup sebagai Prediktor Kesejahteraan Psikologi pada Generasi Z. Memperkuat Kontribusi Kesehatan Mental Dalam Penyelesaian Pandemi Covid 19: Tinjauan Multidisipliner”, April, 413–423.

Diponegoro, A. (2014). Psikologi dan Konseling Qur’ani (1st ed.). Multi Presindo.

Eliwatis, E., Rusydi, R., Charles, C., Maimori, R., & Herawati, S. (2022). The Concept Of Physical Education and Its Integration With Mental Health According to The Qur’An and Hadith. AGENDA: Jurnal Analisis Gender Dan Agama, 4(2), 144–156. https://ojs.iainbatusangkar.ac.id/ojs/index.php/agenda/article/view/7871

Faisol, & Subaidi. (2022). Peran Kultur Pesantren dalam Mengkonstruk Nilai Pendidikan Humanistik. Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam EL-BANAT, 12(1), 65144. https://doi.org/10.54180/elbanat.2022.12.1.52-69

Fatimah, I. F., Ahmad EQ, N., & Suhartini, A. (2020). Konsep Tujuan Hidup Manusia: Tinjauan Teologis dalam Pendidikan Islam. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 8(1), 1. https://doi.org/10.36667/jppi.v8i1.433

Hamdi, M. Y., & Santoso, H. D. (2021). Tinjauan Psikologi Humanistik Abraham Maslow dalam Naskah Drama Sorry Wrong Number ( 1943 ) karya Lucille Fletcher Abraham Maslow ’ s Humanistic Psychological Review on Lucille Fletcher ’ s diperankan oleh beberapa tokoh ; dalam drama terdapat fenomena so. 1098–1104.

Hasanah, W. O., & Haziz, F. T. (2021). Implementasi Teori Humanistik Dalam Meningkatkan Kesehatan Mental. 2(2), 79–87.

Hasmiansyah, R., Fauzan, A., & Samsudin, M. (2021). Analisis Pemikiran Psikologi Islam: Studi terhadap konsep psikologi islam dalam pandangan hasan langgulung). Jurnal Diversita, 7(1), 63–71. https://doi.org/10.31289/diversita.v7i1.4666

Jayanti, N. (2019). Konseling Logoterapi Dalam Penetapan Tujuan Hidup Remaja Broken home Nurani Jayanti. 06(1), 75–82.

Krisnandita, G. O., & Christanti, D. (2022). Hubungan Antara Religiusitas dengan Kecenderungan Bunuh Diri pada Individu Dewasa Awal. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(5), 3362–3371.

Kusumayanti, N. K. D. W., Swedarma, K. E., & Nurhesti, P. O. Y. (2020). Hubungan Faktor Psikologis Dengan Risiko Bunuh Diri Pada Remaja Sma Dan Smk Di Bangli Dan Klungkung. Coping: Community of Publishing in Nursing, 8(2), 124. https://doi.org/10.24843/coping.2020.v08.i02.p03

Marwah, S. S., & Abdussalam, A. (2020). Tinjauan Psikologis Humanistik dalam Pedagogik Spiritual. Al-Musannif, 2(1), 15–28. https://doi.org/10.56324/al-musannif.v2i1.33

Masrur, M. S., & Salsabila, A. (2021). Peran Agama dalam Kesehatan Mental Perspektif AlQuran Pada Kisah Maryam Binti Imran. Islamika, 3(1), 38–56. https://doi.org/10.36088/islamika.v3i1.951

Muhidin, M., Ahmad, N., & Suhartini, A. (2021). Kesadaran Akan Maksud dan Tujuan Penciptaan Manusia. As-Syar’i: Jurnal Bimbingan & Konseling Keluarga, 3(2), 150–159. https://doi.org/10.47467/assyari.v3i2.460

Nurzatil Ismah, A., Mohd Yakub@Zulkifli, M. Y., & Nazneen, I. (2018). Pembentukan jati diri remaja dalam aspek kerohanian ruhiyah menurut perspektif l-Quran : Analisis terhadap ikon remaja dalam Al-Quran. Jurnal Pengajian Islam.

Palindangan, L. K. (2012). Tinjauan filosofis tentang hidup, tujuan hidup, kejahatan, takdir, dan perjuangan. April.

Pratiwi, B., Budiharto, I., & Fauzan, S. (2020). Hubungan Kecerdasan Emosional dengan Kenakalan Remaja pada Remaja Madya: Literature Review. Tanjungpura Journal of Nursing Practice and Education, 2(2). https://doi.org/10.26418/tjnpe.v2i2.46145

Rosidi, A. (2019). Tegas Dapat Dibedakan Menjadi Tiga , Namun Secara Pasti Tidak Dapat Dipisahkan. Jurnal Inspirasi, 3(1), 45–54.

Sami’uddin. (2019). Fungsi dan Tujuan Kehidupan Manusia. PANCAWAHANA: Jurnal Studi Islam, 14(2), 17–31.

PlumX Metrics

Published
2023-11-30
How to Cite
Nabila, S. (2023). Bagaimana Al-Qur’an menjawab kebingungan remaja dalam menentukan tujuan hidup. Maliki Interdisciplinary Journal, 1(5), 471-480. Retrieved from http://urj.uin-malang.ac.id/index.php/mij/article/view/4462
Section
Articles