Penggunaan model pembelajaran tipe Student Teams Achievement Division (STAD) dalam pembelajaran psikologi

  • Rosania Nurfaizah Program Studi Psikologi, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
Keywords: Learning, Learning Process, Cooperative, Effective, Student

Abstract

Learning is one factor that greatly influences the survival of all people, learning is not limited by age. When someone learns something new, it is usually difficult to accept it. If in this learning a child gets the right learning, ease of accepting new things will form, and vice versa. The learning model provided by the teacher or lecturer can trigger a feeling of boredom and laziness in students, boredom in students in learning will reduce or even eliminate the effectiveness of the learning process. Therefore, the selection of learning methods must be considered, so that they can lead to good benefits for students. Research with cooperative learning method variables and student teams achievement division variables has been widely studied, including the effect of the cooperative learning model type student achievement division. In this literature review article, the results of these studies will be described, with the aim of being able to help students master something after carrying out the learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Achadah, A. (2019). Metode stad sebagai inovasi dalam pembelajaran mahasiswa ‎Unira. Nizhamiyah, 57–62.‎

Anas, M., & Muassomah, M. (2021). Model Pembelajaran Teams Games Turnament ‎‎(TGT) Sebagai Alternatif Pembelajaran Maharah Kitabah. `A Jamiy : Jurnal ‎Bahasa Dan Sastra Arab, 10(1), 29. https://doi.org/10.31314/ajamiy.10.1.29-‎‎46.2021‎

Arjanggi, R. (2012). Pendidikan karakter terintegrasi dalam pembelajaran di ‎perguruan tinggi. Prosiding Seminar Nasional Psikologi Islami, 277–283.‎

Ashshidieqy, H. (2018). Hubungan Kecerdasan Spiritual Terhadap Prestasi Belajar ‎Siswa. JPPP - Jurnal Penelitian Dan Pengukuran Psikologi, 7(2), 68–75. ‎https://doi.org/10.21009/jppp.072.02‎

Asmani, J. M. (2016). Tips Efektif Cooperative Learning: Pembelajaran Aktif, Kreatif, ‎dan Tidak Membosankan. Diva Press.‎

Esminarto, E., Sukowati, S., Suryowati, N., & Anam, K. (2016). Implementasi Model ‎Stad Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siwa. Briliant: Jurnal Riset Dan ‎Konseptual, 1(1), 16. https://doi.org/10.28926/briliant.v1i1.2‎

Fadillah, A. E. R. (2013). Stres dan Motivasi Belajar pada Mahasiswa Psikologi ‎Universitas Mulawarman yang Sedang Menyusun Skrispi. Psikoborneo: Jurnal ‎Ilmiah Psikologi, 1(3).‎

Hapsari, E. W. (2017). Penggunaan Metode Pembelajaran Kooperatif Student Team ‎Achievement Division (STAD) dengan Motivasi Berprestasi pada Mahasiswa ‎Statistika Praktikum Fakultas Psikologi. EXPERIENTIA : Jurnal Psikologi ‎Indonesia, 5(1), 31–44. ‎http://jurnal.wima.ac.id/index.php/EXPERIENTIA/article/view/1550‎

Idayani, N. P. (2018). Pengaruh Pembelajaran Kooperatif Model STAD Terhadap ‎Keaktifan dan Hasil Belajar IPA Kelas VII SMP. Journal of Education Action ‎Research, 2(1), 30. https://doi.org/10.23887/jear.v2i1.13728‎

Karimah, S. (2013). Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD (Student Team Achievement ‎Division) dalam Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar. Jurnal Ilmiah ‎Pendidikan Matematika, 1(1), 70–81.‎

Maesaroh, S. (2013). Peranan metode pembelajaran terhadap minat dan prestasi ‎belajar pendidikan agama Islam. Jurnal Kependidikan, 1(1), 150–168.‎

Marpaung, J. (2017). Pengaruh Pola Asuh Terhadap Kecerdasan Majemuk Anak. ‎KOPASTA: Journal of the Counseling Guidance Study Program, 4(1).‎

Muldayanti, N. D. (2013). Pembelajaran biologi model stad dan TGT ditinjau dari ‎keingintahuan dan minat belajar siswa. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 2(1), ‎‎12–17. https://doi.org/10.15294/jpii.v2i1.2504‎

Ninawati, N., & Monika, M. (2020). Efektivitas Cooperative Learning Dalam ‎Pembelajaran (Studi Pada Mahasiswa Semester 1 Fakultas Psikologi ‎Universitas X). Jurnal Muara Ilmu Sosial, Humaniora, Dan Seni, 4(1), 26. ‎https://doi.org/10.24912/jmishumsen.v4i1.3533.2020‎

Nur’aeni, S. (2012). Tes psikologi: Tes inteligensi dan tes bakat. Universitas ‎Muhammadiyah (UM) Purwokerto Press.‎

Ratmini, Soetarno Joyoatmojo, H. S. (2017). Pengaruh model pembelajaran kooperatif ‎tipe Student Teams Achievement Division (STAD) dan Group Investigation (GI) ‎terhadap prestasi belajar melakukan prosedur administrasi ditinjau dari motivasi ‎belajar (siswa kelas X SMK Swasta di Surakarta tahun ajaran. 1–17.‎

Sastramayani, S. (2020). Mempertemukan Semesta Guru dan Peserta Didik dalam ‎Metode Pembelajaran Kooperatif. Shautut Tarbiyah, 24(2), 308. ‎https://doi.org/10.31332/str.v24i2.1174‎

Suparyanto dan Rosad (2015). (2020). Upaya meningkatkan hasil belajar Bahasa ‎Indonesia dengan model pembelajaran STAD (Student Teams Achievement ‎Division) siswa kelas VI SDN 2 Keniten Kecamatan Ponorogo Kabupaten ‎Ponorogo semester I tahun pelajaran 2017/2018. Suparyanto Dan Rosad (2015), ‎‎5(3), 248–253.‎

Susilawati, S., Pd, M., Fakultas, D., Uin, K., & Malang, M. (2016). Di Madrasah ‎Ibtidaiyah ‎صخلم ونمو ةيعامتجلاا ةئيبلا نم نوكتي يذلاو ، ةيمويلا ةايلحا في يرشبلا طاشنلا هرىوج في ‏وى لماكتلما ملعتلا‎ IPS ‎قافتلاا تم نم ةديدلجا دعاوقلا لكشتو ،" يعامتجا قافتا " ةحارص تلكش ةقيقلحا‎ IPS ‎ةلماكتلما . ةراضلحا . ةلماكتم‎ IPS ‎ةطشنأو ةايلحا لصافم في‎ IPS ‎ةلماكتلما سردت . عمتلمجا لبق نم لاوبقمو ‏ةيمدقلا دعاوقلا ىلع ةلماكتلما . بناولج ا عيجم ريوطتو ءانبل ةصرفلا ويدل بلاطلا ناك اذإ داولما هذى قاطن ‏مهفي نأ لاإ نكيم لا . ملعتلا اماروناب نيواعتلا عون يى اهنم ةدحاو ، ةبسانلما ملعتلا طانمأ للاخ نم ققحتي نأ ‏نكيم داولما‎ IPS . ‎اماروناب ، نيواعتلا ، ةلماكتم ملعت‎ IPS : ‎ثحبلا تاملك. 1(2), 1–6‏‎.‎

Syamaun, S. (2019). Pengaruh Budaya Terhadap Sikap dan Perilaku Keberagamaan. ‎At-Taujih: Bimbingan Dan Konseling Islam, 2(2), 81–95.‎

Tama, I. G. S., Artanayasa, I. W., & Satyawan, I. M. (2019). Pengaruh Model ‎Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Division Terhadap ‎Hasil Belajar Passing Sepakbola. Jurnal Penjakora, 6(1), 35. ‎https://doi.org/10.23887/penjakora.v6i1.17641‎

أمي محمودة, أولي مفتحة نور فوزية, ع. ح. إ. (2019). تطبيق استيراتيجية‎ STAD (Student Team ‎Acievement Devision) ‎في تعليم مهارة القراءة بالمرحلة الجامعة. 4, 225–231‏‎.‎

PlumX Metrics

Published
2023-09-30
How to Cite
Nurfaizah, R. (2023). Penggunaan model pembelajaran tipe Student Teams Achievement Division (STAD) dalam pembelajaran psikologi. Maliki Interdisciplinary Journal, 1(3), 259-268. Retrieved from http://urj.uin-malang.ac.id/index.php/mij/article/view/4586
Section
Articles