Penggunaan media wordwall dalam meningkatkan motivasi belajar siswa dalam pembelajaran bahasa Arab di MAN Sumenep

  • Selviatul Lailiyah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab, Fakultas Ilmu tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
Keywords: Wordwall, Motivation, Madrasah Aliyah

Abstract

A B S T R A C T

This study aims to find out 1) how to use wordwalls in learning Arabic 2) the use of student perceptions of wordwalls in learning Arabic. The background of this research is the lack of interest and motivation of students in learning Arabic apart from the difficulty level of learning Arabic as well as the lack of attractive infrastructure or media for learning Arabic. This research method is a qualitative descriptive approach with direct observation on wordwall media and interviews with class XI students of Sumenep State Islamic Senior High School and documentation. The results of this study are to find out the use of wordwalls in learning and students' perceptions of wordwalls in learning Arabic.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aidah, N., & Nurafni, N. (2022). Analisis penggunaan aplikasi wordwall pada pembelajaran ipa kelas iv di sdn ciracas 05 pagi. Pionir: Jurnal Pendidikan, 11(2).

Anggito, A., & Setiawan, J. (2018). Metodologi penelitian kualitatif. CV Jejak (Jejak Publisher).

Ayuni, D., Marini, T., Fauziddin, M., & Pahrul, Y. (2020). Kesiapan guru Tk menghadapi pembelajaran daring masa pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 414. Https://Doi.Org/10.31004/Obsesi.V5i1.579

Fakhruddin, A. A., Firdaus, M., & Mauludiyah, L. (2021). Wordwall application as a media to improve arabic vocabulary mastery of junior high school students. Arabiyatuna: Jurnal Bahasa Arab, 5(2), 217. Https://Doi.Org/10.29240/Jba.V5i2.2773

Hasan, A. A., Sunan, U., Yogyakarta, K., & Baroroh, U. (2020). Pengembangan media pembelajaran Bahasa Arab melalui aplikasi videoscribe dalam meningkatkan motivasi belajar siswa. لسـانـنـا (Lisanuna): Jurnal Ilmu Bahasa Arab Dan Pembelajarannya, 9(2), 140–155. Https://Doi.Org/10.22373/Ls.V9i2.6738

Imania, K. A., Ulfa, Y. M., & Bhakti, D. D. (2020). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Bahasa Arab Pada Kelas IV Di MI Al-Falah Cikelet. PETIK: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi Dan Komunikasi, 6(1), 32-35. Https://Doi.Org/10.31980/Jpetik.V6i1.743

Mardhiyah, A. (2022). Pemanfaatan media pembelajaran Wordwall sebagai evaluasi pembelajaran pada mahasiswa Pendidikan Agama Islam. Muta’allim: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(4), 481-488. Http://Urj.Uin-Malang.Ac.Id/Index.Php/Mjpai

Mustanil, M., Hady, M. S., & Kawakip, A. N. (2022). Efektivitas penggunaan model blended lerning dalam meningkatkan motivasi dan hasil belajar siswa MI Darul Hikmah Bone. Jurnal Basicedu, 5(6), 6453–6463. Https://Doi.Org/10.31004/Basicedu.V5i6.1687

Nurhayati, R. (2013). Efektivitas media wordwall dalam pembelajaran kosakata Bahasa Arab. Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia. Http://Repository.Upi.Edu

Pradani, T. G. (2022). Penggunaan media pembelajaran wordwall untuk meningkatkan minat dan motivasi belajar siswa pada pembelajaran Ipa di Sekolah Dasar. Educenter : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(5), 452–457. Https://Doi.Org/10.55904/Educenter.V1i5.162

Sadiyah, H. (2021). Berinovasi dengan game wordwall untuk pembelajaran mufradat bahasa arb di masa pandemi covid-19. Tetap Kreatif dan inovatif di tengah pandemi covid-19, 50-61. Http://Repository.Uin-Malang.Ac.Id/8376/

Suja, A. (2019). أهمية دراسة اللغة العربية في فهم معاني القرآن (دراسة عن الفعل العربي). Perada, 2(2), 199–207. Https://Doi.Org/10.35961/Perada.V2i2.84

Umar, F. (2021). Penerapan gizi seimbang di masa pandemi Covid-19. Tetap Kreatif Dan Inovatif Di Tengah Pandemi Covid-19, 31–48.

PlumX Metrics

Published
2024-02-29
How to Cite
Lailiyah, S. (2024). Penggunaan media wordwall dalam meningkatkan motivasi belajar siswa dalam pembelajaran bahasa Arab di MAN Sumenep. Maliki Interdisciplinary Journal, 2(2), 1-8. Retrieved from http://urj.uin-malang.ac.id/index.php/mij/article/view/4588
Section
Articles