Analisis manajemen pelayanan publik dalam meningkatkan kualitas pendidikan: Studi kasus pada sekolah menengah swasta

  • Nur Sa'idah Program Studi Biologi, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
Keywords: Public service management, quality of education, private secondary school

Abstract

This research aims to analyze the management of public services in improving the quality of education through a case study conducted in a private secondary school. The study focuses on understanding how public service management practices contribute to enhancing the quality of education in the specific context of private secondary schools. The qualitative research method is employed, utilizing literature review, interviews, and document analysis. Through in-depth interviews with school administrators, teachers, parents, and students, valuable insights are gained regarding the factors influencing education quality and the role of public service management. The findings from this study provide recommendations for improving the effectiveness of public service management in private secondary schools and enhancing the overall quality of education.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aulia, M. A. (2013). Kesadaran Hukum Masyarakat Kampung Mahmud Untuk Memiliki Hak Sertifikat Tanah. Administrasi Publik, 73-74.

Bisri, A. M. (2020). Studi Analisis Komite Sekolah/Madrasah Dalam Mengawal Kualitas Pendidikan. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 51-64.

Dwiyanto, A. (2010). Manajemen Pelayanan Publik : Peduli, inklusif, dan kolaboratif. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Gutri, H. H. (2012). Analisis Kualitas Pelayanan Pelayanan Penyaluran Dana BOS Tahun 2011 Di Dinas Pendidikan Kota Semarang. Administrasi Publik dan Manajemen, 4-5.

Greve, Carsten. 2003. Public Private Partnership in Scandinavia. International Public Management Review Volume 4-issue 2-2003.

Hefniy, H., & Fairus, R. N. (2019). Manajemen Strategi dalam Meningkatkan Mutu Pelayanan Kepegawaian. Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(1), 169-197.

Hood, Christhoper. (1995). The New Public Management in the 1980’s Variations on A Theme. London : Accounting Organization and Society, Vol. 20 No. 2/3.

Hardiansyah. (2011). Kualitas Pelayanan Publik : Konsep, Dimensi, Indikator, dan Implementasinya. Yogyakarta: Gava Media.

Kalenge, N. A. (2015). Kualitas Pelayanan Publik Di Dinas Pendidikan Kota Bitung. Jurnal Politico, 3-4.

Mulyana, D. (2013). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Paulus, R. D. (2013). Implementasi Kebijakan Di Dinas Pendidikan Kabupaten Minahasa. Ilmu Pemerintahan, 14.

Ridwan, J., & Sudrajat, A. S. (2010). Hukum Administrasi Negara dan Kebijakan Pelayanan Publik . Bandung: Nuansa.

Sari, D. (2019). Analisis Inovasi Pelayanan Publik" Kelas Perahu" Kabupaten Pangkajene dan Kepulauan. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 3(3).

Setiawati, F. (2020). Manajemen Strategi untuk Meningkatkan Kualitas Pendidikan. Jurnal At-Tadbir: Media Hukum Dan Pendidikan, 30(1), 57-66.

Soloha, C. (2015). Kualitas Aparatur Pemerintah Dalam Meningkatkan Pelayanan Pendidikan Di Dinas Pendidikan Kabupaten Morotai. Jurnal Politico, 2-3.

Supriadi, D. (2010). Satuan Biaya Pendidikan Dasar dan Menengah. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

PlumX Metrics

Published
2023-11-30
How to Cite
Sa’idah, N. (2023). Analisis manajemen pelayanan publik dalam meningkatkan kualitas pendidikan: Studi kasus pada sekolah menengah swasta. Maliki Interdisciplinary Journal, 1(5), 417-425. Retrieved from http://urj.uin-malang.ac.id/index.php/mij/article/view/4602
Section
Articles