Sosialisasi

Peningkatan motivasi belajar bagi siswa/i SMP Veteran Trisakti Mulyorejo

  • Sella Paramitha Program Studi Farmasi, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
Keywords: Motivation, Study, Socialization

Abstract

This research was conducted at the Trisakti Veterans Middle School, Mulyorejo. The purpose of writing this article is to explain the impact brought by KKM UIN Maulana Malik Ibrahim Malang when trying to increase the learning motivation of students thereby holding asocialization event with the theme “Socialization of Anti Mager Learning Motivation 2023” which took place on January 6, 2023, in the junior high school hall Veteran Trisakti, Mulyorejo. The authors found the fact that students in this junior high school have low to zero interest and motivation in learning. The socialization carried out was relatively simple but effective. The resource person provides interactive material so that students can interact during socialization. After conducting socialization, the author can see the direct impact felt by students at Trisakti Veterans Middle School. Basically, they become more motivated to learn. They also become aware of the problems that often hinder them in learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

S., & -, P. (2019). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. G-Couns: Jurnal Bimbingan Dan Konseling. https://doi.org/10.31316/g.couns.v3i1.89

Andriani, R., & Rasto, R. (2019). Motivasi belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran. https://doi.org/10.17509/jpm.v4i1.14958

Aritonang, K. T. (2008). Minat dan Motivasi dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Penabur.

Barmawi, W., & Suranto. (2016). Analisis Implementasi Mutu Pendidikan di Kota. Journal of Governance and Public Policy.

Barus, A. C., & Sembiring, Y. N. (2012). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Motivasi Belajar. Jurnal Wira Ekonomi Mikroskil.

Cleopatra, M. (2015). Pengaruh Gaya Hidup Dan Motivasi Belajar Terhadap. Formatif : Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA.

Endrawati, S. (2019). Upaya Peningkatan Motivasi Belajar Siswa Melalui Layanan Bimbingan Kelompok. EMPATI-Jurnal Bimbingan Dan Konseling. https://doi.org/10.26877/empati.v6i1.4111

Hakim, A. (2020). Faktor Penyebab Anak Putus Sekolah. Jurnal Pendidikan. https://doi.org/10.33830/jp.v21i2.907.2020

Hasanah, M., & Mutiani, M. (2019). Pemahaman Wajib Belajar 12 Tahun di Sekolah Bawang Banjarmasin. Bubungan Tinggi: Jurnal Pengabdian Masyarakat.

https://doi.org/10.20527/btjpm.v1i1.1783

Holifatur, R. R., & Christiana, E. (2013). Studi Tentang Permasalahan Sosial Dan Penanganannya. Jurnal BK Unesa.

Imanulloh, H. (2020). Penelitian Deskriptif Kualitatif. In www.tripven.com.

KBBI. (n.d.). No Title. KBBI Daring. https://kbbi.web.id/sosialisasi

Latumahina, B. S., Nugrahanto, C. S., Daniel, D., Ermawati, E., Damanik, J. G., Christiyanto, L. E., Nurmawan, M., Angelita, M., Mulyono, R. K. A., Kirana, S. N., & Widiastiani, N. S. (2021). Pemberdayaan Masyarakat Melalui Program KKN Society 5.0 di Desa Planjan Kecamatan Saptosari Kabupaten Gunungkidul. Jurnal Atma Inovasia. https://doi.org/10.24002/jai.v1i2.3895

Lehigh University. (2013). Setting S.M.A.R.T. Goals. Www.Lehigh.Edu.

Liana, D. (2020). Berpikir Kritis Melalui Pendekatan Saintifik. MITRA PGMI: Jurnal Kependidikan MI. https://doi.org/10.46963/mpgmi.v6i1.92

Madani, M., & Risfaisal, R. (2017). Perilaku Sosial Anak Putus Sekolah. Equilibrium: Jurnal Pendidikan. https://doi.org/10.26618/equilibrium.v4i2.500

Mendari, A. S., & Kewal, S. S. (2016). Motivasi Belajar Pada Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia. https://doi.org/10.21831/jpai.v13i2.10304

Mujiati, M., Nasir, N., & Ashari, A. (2018). Faktor-Faktor Penyebab Siswa Putus Sekolah. Didaktis: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan. https://doi.org/10.30651/didaktis.v18i3.1870

Nurmalasari, Y., & Erdiantoro, R. (2020). Analisis Deskriptif Kualitatif. Quanta.

Pambudi, W. (2018). Sakralisasi Pembukaan UUD 1945. Istoria: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sejarah. https://doi.org/10.21831/istoria.v14i1.19401

Setiawan, Y. (2016). Kemdikbud Upayakan Wajib Belajar 12 Tahun Melalui PIP. Sindonews.Com.

Sholikhah, A. (1970). Statistik Deskriptif Dalam Penelitian Kualitatif. Komunika: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi. https://doi.org/10.24090/komunika.v10i2.953

Subijanto, S., Suprastowo, P., Jakaria, Y., Hendarman, H., Waluyo, P., & Winigsih, L. H. (2017). Program Pendidikan Menengah Universal Sebagai Persiapan Wajib Belajar Duabelas Tahun. Jurnal Cakrawala Pendidikan. https://doi.org/10.21831/cp.v35i1.12119

Suharni, S. (2021). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. G-Couns: Jurnal Bimbingan Dan Konseling. https://doi.org/10.31316/g.couns.v6i1.2198

Suheri, S., Ginting, F. I. P., & Muniruddin, M. (2021). Sosialisasi Masyarakat Mahasiswa KKN 26 UIN SU Medan Bidang Pendidikan dan Moderasi Beragama di Tengah Pandemi Covid-19 di Lingkungan 12 Kec. Medan Maimun Kelurahan Sei Mati. Edumaspul: Jurnal Pendidikan. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v5i2.1997

Suparman, E. (2020). Implementasi Kebijakan Tentang Program Indonesia Pintar Pada Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 Salopa Di Dinas Pendidikan Dan Kebudayaan Kabupaten Tasikmalaya. Jurnal Syntax Transformation. https://doi.org/10.46799/jst.v1i2.14

Syam, M. A., Suratno, S., & Djaddang, S. (2021). Literasi Tatakelola BUMDES (Badan Usaha Milik Desa). Capacitarea : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat. https://doi.org/10.35814/capacitarea.v1i02.1993

Ulumudin, I., & Martono, S. F. (2018). Kajian Implementasi Program Wajib Belajar 12 Tahun Di Kota Surabaya. Jurnal Ilmiah Mimbar Demokrasi.

Vivin, V. (2019). Kecemasan dan motivasi belajar. Persona:Jurnal Psikologi Indonesia. https://doi.org/10.30996/persona.v8i2.2276

Wirawan, R., & Nur, M. A. (2021). Sosialisasi Aplikasi Pembelajaran Interaktif Berbasis Multimedia. Madani : Indonesian Journal of Civil Society. https://doi.org/10.35970/madani.v3i2.547

PlumX Metrics

Published
2023-12-31
How to Cite
Paramitha, S. (2023). Sosialisasi. Maliki Interdisciplinary Journal, 1(6). Retrieved from http://urj.uin-malang.ac.id/index.php/mij/article/view/4772
Section
Articles