Penyusunan skala psikologi untuk mengukur perilaku konsumtif berbelanja online pada mahasiswi

  • Ayu Azhari Program Studi Psikologi, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
Keywords: Consumptive Behavior, Online Shopping, Students

Abstract

The preparation of this psychological scale aims to gain a deeper understanding of online shopping behavior patterns. In preparing the scale using a quantitative approach with one variable, namely consumptive behavior. The data collection technique was carried out using the Likert scaling model. The research uses a questionnaire that refers to the theory of consumptive behavior by Fromm (1995), which consists of fulfilling needs, goods out of reach, goods being unproductive, and status. The questionnaire was distributed to 72 respondents with 32 questionnaire items, with a reliability of 0.890, and a corrected item-total correlation value > 0.30. From the results of compiling this scale, it was found that this measuring instrument was reliable and could be used to measure consumptive online shopping behavior among UIN Malang psychology students class of 2021.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ade Minanda, S. R. (2018). Perilaku Konsumtif Belanja Online Pada Mahasiswa Fakultas Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik Universitas Halu Oleo Kendari. Neo Societal, Vol.3(2).

Agustia, R. S. (2012). Gambaran Perilaku Konsumtif Siswa-I Sekolah Menengah Atas “International Islamic Boarding School Republic Of Indonesia. (SMA IIBS RI). Binus University.

Asosiasi Penyelenggaran Jasa Internet Indonesia. (2023, Maret 10). Diambil kembali dari Survei APJII Pengguna Internet di Indonesia Tembus 215 Juta Orang: https://apjii.or.id/berita/d/survei-apjii-pengguna-internet-di-indonesia-tembus-215-juta-orang

Azwar, S. (2011). Sikap dan Perilaku Dalam Sikap Manusia Teori dan Pengukurannya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Fromm, E. (1995). The Sane Society. New York : Reinhart.

Ghozali, I. (2016). Aplikasi Analisis Multivariete Dengan Program IBM SPSS 23 (Edisi 8). Cetakan ke VIII. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Imran, H. A. (2017). Peran Sampling dan distribusi data dalam penelitian komunikasi pendakatan kuantitatif. Peneliti bidang media and network society .

Lina & Rosyid, H. (1997). Perilaku Konsumtif Berdasarkan Locus of Control pada Remaja Putri. Jurnal Psikologika , 2(4) : 24-28.

Mujahidah, A. N. (2022). Analisis Perilaku Konsumtif Dan Penanganannya (Studi Kasus Pada Satu Peserta Didik Di Smk Negeri 8 Makassar). Psikologi Pendidikan Dan Bimbingan Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Makassar.

Nabila Putri Sabrina, S. K. (2021). The Relationship Between Instagram Social Media Intensity and Consumptive Behavior of Fashion Products Among Early Adulthood Women. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, Volume 570.

Nurhayati. (2017). Belanja “Online” Sebagai Cara Belanja Di. Aceh Anthropological Journal, Vol.1(2).

Sari, Y. T. (2020). Belanja Online Dan Gaya Hidup Mahasiswa Di. Jurnal Pendidikan Sosiolog, 9(2).

Setiawan, A. (2019). Hubungan Antara Konformitas Dengan Perilaku Konsumtif Pada Pembelian Produk Online Shop Pada Mahasiswi Angkatan 2016 Fip Universitas Negeri Surabaya. Character : Jurnal Penelitian Psikologi, Vol. 6(4).

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Administrasi: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: : Alfabeta.

Sulfemi, &. W. (2019). Manajemen Pendidikan Berbasis Multi Budaya. Bogor: STKIP Muhammadiyah.

Yamane, T. (1967). Elementary Sampling Theory. Englewood cliffs. New Jersey: Prentice-Hall, Inc.

PlumX Metrics

Published
2024-06-30
How to Cite
Azhari, A. (2024). Penyusunan skala psikologi untuk mengukur perilaku konsumtif berbelanja online pada mahasiswi. Maliki Interdisciplinary Journal, 2(6). Retrieved from http://urj.uin-malang.ac.id/index.php/mij/article/view/4835
Section
Articles