Pembelajaran kitab kuning menggunakan metode qowaid wa tarjamah di Pondok Pesantren Tahfidzul Qur’an Nurul Huda Malang

  • Winda Nur Aziza Program Studi Pendidikan Bahasa Arab, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
Keywords: Yellow book; learning ‎methods; qowaid methods; ‎tarjamah methods; islamic ‎boarding school

Abstract

This study has a purpose to describe the method of teaching the yellow book and the teaching of the yellow book tarjamah at the Tahfidzul Qur'an Islamic Boarding School Nurul Huda Malang. Data collection techniques in this study used descriptive and qualitative data analysis. The subjects of this research were female students for the 2022/2023 academic year. Data collection methods used are observation and documentation. The results of this study are 1). The teaching method for reading the yellow book at the Tahfidzul Qur'an Islamic Boarding School Nurul Huda Malang uses the qowaid wa tarjamah method. 2). The teaching of the yellow book tarjamah using the yellow book reading, translating and question and answer.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almannah Wassalwa & Aisyatul Hanun. (2017). Problematika implementasi Qowaid al-‎lughah dalam membaca kitab kuning di Madrasah Ta’hiliyah Ibrahim. 9(1), 87–104.‎

Andi aryawan. (2019). Penerapan metode qawaid dan tarjamah terhadap peningkatan ‎bahasa arab di rumah kitab kuning Pondok Pesantren Anwarul Qur’an Kota Palu.‎

Awaluddin, A. F. (2021). Kemampuan Baca Kitab Kuning di Pesantren (Studi Komparatif ‎Metode Mumtaz dan Metode Qawaid wa Tarjamah pada Pendidikan Diniyah ‎Formal (PDF). Pusaka, 9(2), 199–208. https://doi.org/10.31969/pusaka.v9i2.524‎

Bachtiar, F. dkk. (2023). Pembelajaran Bahasa Arab di Pesantren Sultan Hasanuddin ‎Limbung Gowa. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(3), 173–183.‎

Fadhila, N. A. (2013). Efektivitas pembelajaran kitab kuning dan pembelajaran diniyah ‎attahdibiyah di Pesantren Luhur Malang. http://etheses.uin-‎malang.ac.id/39497/%0Ahttp://etheses.uin-malang.ac.id/39497/1/09110037.pdf

Kamal, H., & S, W. U. (2020). Analisis Kemampuan Membaca Teks Arab Gundul ‎Santriwati Tabaqah Syarh Al- ‘Ajrumiyyah Pondok Pesantren Al-Risalah ‎Batetangnga. Muhadasah, 2(2), 157–175.‎

Maftukhati, A. (2020). Pembelajaran kitab kuning di pesantren mahasiswa Malang. ‎Bussiness Law Binus, 7(2), 33–48.‎

Mulu, B. (2013). Penerapan Thariqah Al-Qwaid Wa Al-Tarjamah Dalam Pembelajaran ‎Bahasa Arab Di Pondok Pesantren Al Munawwarah Wawolemo Sulawesi ‎Tenggara. Jurnal Al-Izzah, Volume 8(No 1), 39–55.‎

Noorazmah, H. (2016). Pola Pengajaran Kitab Kuning pada Pesantren di Kalimantan ‎Selatan.‎

NORLAILA. (2015). Model penerjemahan Kitab Kuning. 1, 1–27.‎

Rasyidi, Z. Z. (2020). Pembelajaran qawaid: perspektif teori kognitif pada Pondok ‎Pesantren Raudhatut Thalibin Kalimantan Selatan. Jurnal Ilmiah Program Studi ‎Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 8(1), 103–116.‎

Suhartono, O. (2021). Ar-Rosikhun: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam. Ar-Rosikhun: ‎Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 8–19. https://ejournal.uin-‎malang.ac.id/index.php/alrosikhuun/indexPage%7C8‎

Ubadah. (n.d.). Metode Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Meningkatkan Kemampuan ‎Membaca Kitab Kuning Mahasiswa Jurusan Pendidikan Bahasa Arab Fakultas ‎Tarbiyah dan Ilmu Keguruan IAIN Palu.‎

Wafiqotun Ni’mah dan Nabila. (2020). Pembelajaran kitab Fathul Qorib kelas III Dinniyah ‎Pondok Pesantren Salafiyah Putri Al-Ishlahiyah. 383–391.‎

Wardatur Rochmah. (n.d.). Implementasi metode qowaid wa tarjamah untuk membaca ‎bab fail pada kitab jurmiyah di pondok pesantren annadwah buntet pesantren ‎cirebon.‎

PlumX Metrics

Published
2023-09-30
How to Cite
Aziza, W. (2023). Pembelajaran kitab kuning menggunakan metode qowaid wa tarjamah di Pondok Pesantren Tahfidzul Qur’an Nurul Huda Malang. Maliki Interdisciplinary Journal, 1(3), 414-422. Retrieved from http://urj.uin-malang.ac.id/index.php/mij/article/view/4864
Section
Articles