Penerapan media pembelajaran mading interaktif untuk meningkatkan hasil belajar mata pelajaran IPAS Bab Tumbuhan Sumber Kehidupan di Bumi pada siswa kelas IV di MIN 10 Blitar th Pelajaran 2022/2023

  • Anis Latifah Program Studi Pendidikan Program Studi Guru Madrasah Ibtidaiyah, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
Keywords: Learning Media, Mading, Interactive, Learning Outcomes, IPAS

Abstract

Learning media is an information device that is generally used in working together between teachers and students in achieving ideal learning goals. Learning media is expected to improve learning outcomes and facilitate a smooth, effective, and efficient learning process. This study expects to improve student learning outcomes by involving intuitive Mading media in IPAS subjects and to see if there are any remarkable differences in student learning outcomes using interactive Mading media. Quantitative methods are used in this class action study. class IV Imam Bonjol MIN 10 students of Blitar become a research sample. The results showed that the use of Mading Interactive media can further develop student learning outcomes in science learning in class IV Imam Bonjol MIN 10 Blitar. This is evident in the fact that, out of 28 students, the average score on the question work has increased from 70.71 in cycle 1 to 86.21 in cycle 2.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Djamaluddin, A., & Wardana, W. (2019). Belajar dan pembelajaran. CV. Kaaffah Learning Center.

Muhammad, Y. (2017, Juni). Media pembelajaran: Pengertian, fungsi, dan urgensinya bagi anak milenial. In Seminar Nasional tentang Pemanfaatan Media bagi Anak Milenial Kerjasama antara Pascasarjana Universitas Muhammadiyah Pare-Pare dengan Pascasarjana UIN Alauddin Makassar Tanggal (pp. 14-15).

Na’ul, M. A. (2015). Pendingkatan kualitas pembelajaran ipa melalui model problem based learning dengan media audiovisual pada siswa kelas IV SDN Purwoyoso 01 Semarang. Universitas Negeri Semarang.

Nasir, R. (2020). Mading Sekolah Pendekatan Praktek. Penerbit Lakeisha.

Syarifuddin, M. P., & Utari, E. D. (2022). Media pembelajaran (Dari masa konvensional hingga masa digital). Bening Media Publishing.

Tarsini,. Ningsih, T. (2021). Integrasi pembelajaran IPS dan IPA kelas IV di Madrasah Ibtidaiyah Pembina Pengalaman Agama (MI P2A) Meri Kutasari Purbalingga. UIN Prof KH Saifuddin Zuhri.

Wahid, A. (2018). Jurnal pentingnya media pembelajaran dalam meningkatkan prestasi belajar. Istiqra: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam, 5(2).

Witri, G., Syahrilfuddin, S., & Guslinda, G. (2018). Pengembangan media pembelajaran interaktif untuk memfasilitasi belajar mandiri mahasiswa calon guru SD pada konsep bilangan. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(2), 218.

PlumX Metrics

Published
2024-02-28
How to Cite
Latifah, A. (2024). Penerapan media pembelajaran mading interaktif untuk meningkatkan hasil belajar mata pelajaran IPAS Bab Tumbuhan Sumber Kehidupan di Bumi pada siswa kelas IV di MIN 10 Blitar th Pelajaran 2022/2023. Maliki Interdisciplinary Journal, 2(2), 193-198. Retrieved from http://urj.uin-malang.ac.id/index.php/mij/article/view/4894
Section
Articles