Kesalahan-kesalahan penerapan bahasa Indonesia dalam berkomunikasi pada masyarakat bolaang Mongondow, Sulawesi Utara

  • Abdul Givari Ratama Amboy Program Studi Bahasa dan Sastra Arab, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
Keywords: the confusion of the Bolaang Mongondow people; the national language

Abstract

A B S T R A C T

Mongondow language is one of the regional languages in Indonesia, which must be preserved by being used frequently in everyday life. However, we must not forget to familiarize the Indonesian language in everyday life as a form of love for the nation. This research aims so that we can find out what are the mistakes of the Bolaang Mongondow  in applying the national language in everyday life. Apart from that, it is also so that we know what are the factors and causes of the difficulty for the Bolaang Mongondow community to apply the national language in everyday life. In addition, so that we know what are the factors and causes of Bolaang Mongondow people find it difficult to apply the national language in everyday life.  In addition, so that we know what are the factors and causes of Bolaang Mongondow people find it difficult to apply the national language in everyday life. The method in this study is a qualitative descriptive method based on interviews, observations, and FGDs. Then it is synchronized with the data that The authors get the findings in this study is that people lack the application of the national language in everyday life.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agus Yosep Abduloh, H. A. (2020). “Pendidikan Hati menurut Al-Ghazali (Keajaiban Hati: Penjelasan Tentang Perbedaan Antara Dua Maqom).” Tawadhu, 4(2), 1209–1277.

Arsanti, M., & Setiana, L. N. (2020). Pudarnya Pesona Bahasa Indonesia di Media Sosial (Sebuah Kajian Sosiolinguistik Penggunaan Bahasa Indonesia). Lingua Franca:Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 4(1), 1–12. http://103.114.35.30/index.php/lingua/article/view/4314

Aziz, A. L. (2014). Penguatan identitas bahasa Indonesia sebagai lambang identitas nasional dan bahasa persatuan jelang penerapan Masyarakat Ekonomi ASEAN ( MEA ) 2015. Studi Sosial, 6(1), 14–20. http://lp2m.um.ac.id/wp-content/uploads/2014/03/31.pdf

Afwadzi, B. (2016). Membangun Integrasi Ilmu-Ilmu Sosial Dan Hadis Nabi. Jurnal Living Hadis, 1(1), 101. https://doi.org/10.14421/livinghadis.2016.1070

Dwilaksana, C. (2020). Sudahkah Guru Menjadi Kunci.

Febriani, A. S., Mulyana, E. H., & Rahman, T. (2020). Pengembangan Educative Game Berbasis Aplikasi Android Untuk Memfasilitasi Keterampilan Membaca Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Paud Agapedia, 2(2), 187–196. https://doi.org/10.17509/jpa.v2i2.24544

Febrianti, Y. P., Nuqul, F. L., & Khotimah, H. (2020). Academic Hardiness pada Mahasiswa Aktivis dan Mahasiswa yang Bekerja. Psyche 165 Journal, 13(1), 79–87. https://doi.org/10.35134/jpsy165.v13i1.65

Fikri, M. (2017). konsep pendidikan islam: Pendekatan Metode Pengajaran. Jurnal Ilmiah Islam Futura, 11(1), 116. https://doi.org/10.22373/jiif.v11i1.66

Gudiño León., A. R., Acuña López., R. J., & Terán Torres., V. G. (2021). No 主観的健康感を中心とした在宅高齢者における 健康関連指標に関する共分散構造分析Title. 6.

Gustiasari, D. R. (2018). Pengaruh Perkembangan Zaman Terhadap Pergeseran Tata Bahasa Indonesia; Studi Kasus Pada Pengguna Instagram Tahun 2018. Jurnal Renaissance, 3(2), 433–442.

Handono, P. Y. (2019). Gaya Bahasa Komentar Dalam Akun Instagram “Mimi Peri Rapunchelle.” Linguista: Jurnal Ilmiah Bahasa, Sastra, Dan Pembelajarannya, 2(2), 97.https://doi.org/10.25273/linguista.v2i2.3697

Maros, H., & Juniar, S. (2016). Peran Pembina Asrama Dalam Pelaksanaan Program Pengembangan Kepribadian Berbasis Keislaman Di Asrama Putri MAN 1 Bandar Lampung. 1–23.

Marwanto, M. P. (2022). KKN: Adaptasi Bahasa, Budaya dan Sosialisasi Pendidikan.

Puspitasari, A., Sastra, F., & Indonesia, U. M. (2017). 55-Full-Text Article-96-1-10-20200210. Tamaddun Jurnal Bahasa, Sastra Dan Budaya, 16(2), 81–87.

Rahayu, P. (2019). Pengaruh Era Digital Terhadap Perkembangan Bahasa Anak. Al-Fathin: Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab, 2(1), 47.

Rauf, A. (2017). Dampak Psikologi Makian Bahasa Indonesia Ditinjau Dari Strata Sosial Masyarakat Bahasa. Psikologi, 111–127.

Saputri, I. A. (2016). No 主観的健康感を中心とした在宅高齢者における 健康関連指標に関する共分散構造分析Title. Revista CENIC. Ciencias Biológicas, 152(3), 28.

Soemantri, N. P. (2019). Adaptasi Budaya Mahasiswa Asal Indonesia Di Australia. WACANA, Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 18(1), 46–56. https://doi.org/10.32509/wacana.v18i1.727

Supriani, R., & Siregar, I. R. (2012). Penelitian Analisis Kesalahan Berbahasa. Edukasi Kultura, 67–76.

Susmita, N. (2015). Alih Kode dan Campur Kode dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Smp Negeri 12 Kerinci. Jurnal Penelitian Jambi Seri Humaniora, 17(2), 87–98. https://www.neliti.com/id/publications/43500/alih-kode-dan-campur-kode-dalam-pembelajaran-bahasa-indonesia-di-smp-negeri-12-k

Yasir, S. N. H. (2018). MANAJEMEN PENINGKATAN KUALITAS DOSEN (Studi Kasus pada Fakultas Tarbiyah UIN Malang). Journal of Research and Thought on Islamic Education (JRTIE), 1(1), 96–107. https://doi.org/10.24260/jrtie.v1i1.1069

PlumX Metrics

Published
2024-01-31
How to Cite
Amboy, A. (2024). Kesalahan-kesalahan penerapan bahasa Indonesia dalam berkomunikasi pada masyarakat bolaang Mongondow, Sulawesi Utara. Maliki Interdisciplinary Journal, 2(1), 294-301. Retrieved from http://urj.uin-malang.ac.id/index.php/mij/article/view/5308
Section
Articles