Pengaruh pemberian Cognitive Behavior Therapy (CBT) terhadap penurunan kecemasan berbicara pada mahasiswa psikologi

  • Aris Dimas Firmansyah Program Studi Psikologi, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
Keywords: Conitive Behavior Therapy; Speaking Anxiety

Abstract

This study aims to determine the effect of giving Cognitive Behavior Therapy (CBT) to reduce the level of anxiety of public speaking in psychology students at the State Islamic University of Maulana Malik Ibrahim Malang. The method used in this study was a quantitative experiment, namely giving pre-test and post-test to 10 research subjects before and after giving intervention/treatment. The results of the data analysis showed that the level of anxiety to speak before and after the intervention was given had a difference value of 72.1 so that it can be said that Cognitive Behavior Therapy (CBT) has proven effective in reducing the level of anxiety speaking

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adriansyah, A., Rahayu, D., & Prastika, N. D. (2017). pengaruh terapi berpikir positif, cognitive behavior therapy (CBT), mengelola hidup dan merencanakan masa depan (MHMMD) terhadap karir pada mahasiswa universitas mulawarman. Jurnal Psikoislamika, 14(1), 5–15.

American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic And Statistical Manual Of Mental Disorders Fifth Edition (DSM-5). American Psyciatric Publishing.

Aminullah. (2013). Kecemasan antara Siswa SMP dan Santri Pondok Pesantren. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan, 1(1), 205–215.

Beck, & Waishaar. (2011). Cognitive Therapy. Brooks-cole.

Caturini, & Handayani. (2014). Pengaruh Cognitive Behavior Therapy (CBT) terhadap perubahan kecemasan, mekanisme koping, harga diri pada pasien gangguan jiwa dengan skizofrenia di RSJD Surakarta. Jurnal Terpadu Ilmu Kesehatan, 3(1), 563–571.

Chaplin. (2000). Kamus Lengkap Psikologi. Rajawali Press.

Fitri, D. (2017). Efektivitas Cognitive Behavior Therapy Untuk Menurunkan Kecemasan Berbicara Di Depan Umum Pada Mahasiwa. Jurnal Psikologi, 10(1), 64–73.

Garret, B. (2003). Brain and Behavior. Thomson Learning.

Khairunisa. (2019). Kecemasan Berbicara Di Depan Kelas Pada Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Tunas Bangsa, 6(2), 212–222.

Littlejohn. (2009). Theorist of Human Communication. Salemba Humanika.

Mariani, K. (1991). Hubungan antara sifat pemantauan diri dengan kecemasan dalam komunikasi interpersonal pada mahasiswa psikologi dan fakultas hukum universitas muhammadiyah surakarta. In Psikologi UGM. Universitas Gajah Mada.

Nevid, J., Rathus, S., & Greene, B. (2014). Abnormal Psychology (Ninth edit). Pearson Education.

Palmer, S. (2011). Konseling dan Psikoterapi. Pustaka Pelajar.

Putri, E. A. (2018). Pentingnya Keterampilan Public Speaking bagi Sekretaris. Universitas Negeri Yogyakarta.

Rogers. (2004). Berani Bicara di Depan Publik. Nuansa Publikasi.

Safitri, & Ramaiah. (2003). Kecemasan: Bagaimana Mengatasi Penyebabnya. Pustaka Populer Obor.

Stallard, & Paul. (2004). Think Good-feel good: CBT worbook for chilldren and young people. West Sussex.

Zulkifli, A. (2008). keefektifan cognitive behavior therapy untuk menurunkan tingkat kecemasan dan meningkatkan kualitas hidup tahanan penyalahgunaan napza di rumah tahanan kelas I surakarta. Universitas Sebelas Maret.

PlumX Metrics

Published
2024-01-31
How to Cite
Firmansyah, A. (2024). Pengaruh pemberian Cognitive Behavior Therapy (CBT) terhadap penurunan kecemasan berbicara pada mahasiswa psikologi. Maliki Interdisciplinary Journal, 2(1), 360-366. Retrieved from http://urj.uin-malang.ac.id/index.php/mij/article/view/5430
Section
Articles