Peran orang tua dalam peningkatan pembelajaran karakter anak usia dini dalam keluarga

  • Nur Aini Mansyur Program Studi Pendidikan Islam Anak usia Dini, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
Keywords: role of parents, early childhood character education, family

Abstract

Parents play an important role in developing the potential of children. They act as the primary educators in the process of formation within the family environment. Character education is a learning approach centered around the formation of character values in an individual. The importance of character education in early childhood is significant, as during this period, a child's development progresses rapidly. This age is suitable for teaching character values based on their developmental stage. This study aims to describe the role of parents in enhancing character education in young children within the family.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cahyaningrum, E. S., Sudaryanti, S., & Purwanto, N. A. (2017). Pengembangan nilai-nilai karakter anak usia dini melalui pembiasaan dan keteladanan. Jurnal Pendidikan Anak,

(2), 203–213.

Ghoting, S. N., & Martin-Diaz, P. (2006). Early literacy storytimes@ your library®: Partnering with caregivers for success. American Library Association.

Iswantiningtyas, V., & Wulansari, W. (2018). Pentingnya penilaian pendidikan karakter anak usia dini. Proceedings of the ICECRS, 1(3), v1i3-1396.

LaFountain, R., Garner, N., & Miedema, P. (2003). Education: Teaching the Ideas. Journal of Individual Psychology, 59(2).

Mukhlis, A. (2021). Psikologi biasa biasa saja. UIN Maliki Press.

Mulyadi, M., & Rahma, U. (2022). Diagnosis kesulitasn belajar dan bimbingan anak berkebutuhan khusus. UIN Maliki Press.

Nurlatifah, N. N., Rachmawati, Y., & Yulindrasari, H. (2020). Pendidikan karakter anak usia dini pada keluarga tanpa ayah. EDUKIDS: Jurnal Pertumbuhan, Perkembangan, Dan Pendidikan Usia Dini, 17(1), 42–49.

Saputro, M., Firdaus, M., Darma, Y., Haryadi, R., Hartono, H., Ardiawan, Y., Susiaty, U.

D., Oktaviana, D., & Irvandi, W. (2018). Memasyarakatkan matematika melalui peran

keluarga. Transformasi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 14(2), 77–84.

Solichah, N., Solehah, H. Y., & Hikam, R. (2022). Persepsi serta peran orang tua dan guru terhadap pentingnya stimulasi literasi pada anak usia dini. Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 3931–3943.

Ulwan, A. N. (2007). Pendidikan anak dalam Islam. Jakarta: Pustaka Amani.

Widiana, I. P. W. I. P. (2021). Peran Orang Tua dalam Membentuk Karakter Siswa Buddhis di SD Negeri Mojorejo 01 Kota Batu. Jurnal Agama Buddha dan Ilmu Pengetahuan, 7(1), 8–22.

Widianto, E. (2015). Peran orangtua dalam meningkatkan pendidikan karakter anak usia dini dalam keluarga. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 2(1), 31–39.

Zuraidah, Z., Zuhroh, N., Annidjad, S., & Oktaviana, U. K. (2018). Pembentuan Komunitas literasi di POS PAUD Dewi Sartika II Sumbersari Malang.

PlumX Metrics

Published
2023-10-31
How to Cite
Mansyur, N. (2023). Peran orang tua dalam peningkatan pembelajaran karakter anak usia dini dalam keluarga. Maliki Interdisciplinary Journal, 1(4). Retrieved from http://urj.uin-malang.ac.id/index.php/mij/article/view/5566
Section
Articles