Internalisasi akhlak sebagai solusi atas penyimpangan generasi Kpopers dalam perspektif al-Qur’an

  • Safira Ramadhani Pertiwi Program Studi llmu Al-Quran dan Tafsir, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malan
Keywords: fanaticism, hedonism, morals, kpop, deviation

Abstract

The rise of k-pop culture in Indonesia is a significant problem. K-pop is one of the artist idoized by the Indonesian People. Regardless of age, from children to adults become a fan of Korean artist. The lack of filtering of the incoming culture has led to the rise of deviation in society. From fanaticism, hedonism, to consumptiveness become the daily food of k-popers. The k-popers morals have become something that deviates from religious values, especially Islam, which is the majority religion in Indonesia. The behaviour of k-popers is more concerned with wants than needs which are very excessivw or israf without seeing whether or not the benefits of the intem are important.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aisyah, S. (2021). Pengaruh Budaya Korean Populer Di Media Sosial Terhadap ‎Perilaku Keagamaan Islam Remaja Kota Jakarta Tahun 2021 M / 1442 H. In ‎Skripsi.‎

Andina, A. N. (2019). Hedonisme Berbalut Cinta Dalam Musik K-Pop. 1(8), 39–49.‎

Anisa Agustanti. (2022). Fanatisme Dan Konformitas Korean Wave Pada Remaja. Edu ‎Consilium: Jurnal Bimbingan Dan Konseling Pendidikan Islam, 3(1), 51–65. ‎https://doi.org/10.19105/ec.v3i1.5326‎

Arfina, S. K., Meidi, S. N. H., Sari, W., Wahyuni, Y., & Nugraha, R. G. (2022). Pengaruh ‎masuknya budaya asing terhadap nilai-nilai Pancasila pada era milenial. Jurnal ‎Kewarganegaraan, 6(1), 2150–2152.‎

Azty, A., Fitriah, F., Sitorus, L. S., Sidik, M., Arizki, M., Siregar, M. N. A., Siregar, N. A., ‎Budianti, R., Sodri, S., & Suryani, I. (2018). Hubungan antara Aqidah dan Akhlak ‎dalam Islam. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 1(2), ‎‎122–126. https://doi.org/10.34007/jehss.v1i2.23‎

Barizi, A., Supriyatno, T., & Gani, M. (2022). Tantangan Pendidikan; Upaya ‎Repurifikasi Pendidikan Akhlaq Abad 21. Jurnal Studi Islam, 11(2), 106–129. ‎https://iainambon.ac.id/ojs/ojs-‎‎2/index.php/JSI/article/view/3414%0Ahttps://iainambon.ac.id/ojs/ojs-‎‎2/index.php/JSI/article/viewFile/3414/1406‎

Bustanul Ulum Pesanggrahan Batu, D. M., & Gozali, M. (2019). Internalisasi Nilai-Nilai ‎Islam Dalam Membentuk Sikap Sosial Siswa Melalui Pembelajaran Akidah ‎Akhlak Kelas VA. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 1(2), 97–107.‎

Hadi Yasin. (2019). Ayat -Ayat Akhlak Dalam Al-Quran (Membangun Keadaban ‎Menuju Kemuliaan Peradaban). Tahdzib Al-Akhlaq: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), ‎‎1–15. https://uia.e-journal.id/Tahdzib/issue/view/61‎

Handayani, K. T. (2020). Hubungan Gaya Hidup Hedonis Dan Kontrol Diri Dengan ‎Perilaku Konsumtif Terhadap K-Pop Pada Mahasiswa UIN Suska Riau. Skripsi.‎

Hilaliyah, Z., & Hendrastomo, G. (2021). Fenomena K-Pop Sebagai Konsumsi Budaya ‎Populer Di Kalangan Santriwati Di Pondok Pesantren Al Barokah Yogyakarta. E-‎Societas, 10(2), 2–21.‎

Lestarina, E., Karimah, H., Febrianti, N., Ranny, R., & Herlina, D. (2017). Perilaku ‎Konsumtif di Kalangan Remaja. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 2(2), 1–6. ‎https://doi.org/10.29210/3003210000‎

Misbahuddin, A. A., & Prajawati, M. I. (2023). Pengaruh Kecerdasan Spiritual, ‎Pendapatan, Dan Hedonism Lifestyle Terhadap Pengelolaan Keuangan (Studi ‎Kasus Guru Pondok Pesantren Annur 3 “Murah Banyu” Malang). Jurnal ‎Manajemen Dan Inovasi (Manova), 6(1), 75–87.‎

Nasution, A. N. A. R. (2021). Pengaruh Brand Ambassador, Perilaku Konsumtif, Dan ‎Fanatisme Terhadap Keputusan Pembelian Produk Nature Republic Dalam ‎Perspektif Ekonomi Islam (Studi Kasus Pada Konsumen Penggemar Boygroup ‎Korea Nct 127 Di Indonesia). Https://Eprints.Walisongo.Ac.Id/Id/Eprint/13706/, 4(1), ‎‎1–23. https://eprints.walisongo.ac.id/id/eprint/13706/‎

Novita, N. A. (2015). Larangan Israf Dan Pengaruhnya Bagi Kesehatan (Kajian Tafsir ‎Tahlili Terhadap Al-Qur’an Surah Al-’Araf Ayat 31). Skripsi, 15. ‎http://digilib.uinsby.ac.id/2338/5/Bab 2.pdf‎

Nurwahidah, S. (2020). Dai Komunitas Remaja Dalam Menghadapi Budaya Korean ‎Wave Melalui Pendekatan Komunikasi Antarbudaya dan Agama (Studi Kasus ‎Ustadz Fuadh Naim Pada …. Repository.Uinjkt.Ac.Id. ‎http://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/55306%0Ahttp://repository.uinjkt.ac.id/dspace/bitstream/123456789/55306/1/SHOFIA NURWAHIDAH-‎FDK.pdf

Oktavia, Novi Tri, D. (2007). Kolaborasi Strategi Branding Produk Oreo X Blackpink ‎Melalui Pemanfaatan Popularitas Blackpink. Angewandte Chemie International ‎Edition, 6(11), 951–952., 7(2), 1–8.‎

Rarawahyuni, I. (2022). The Theoretical Review Of Consumption In Islam On Wasting ‎Food Behavior (Tabdzir) In Indonesia Oleh. הארץ, 1(8.5.2017), 2003–2005.‎

Safitri, A. (2020). Pengaruh Korean Pop Terhadap Perubahan Nilai Spiritual Pada ‎Penggemar Komunitas A.R.M.Y Banda Aceh. Bussiness Law Binus, 7(2), 33–48. ‎http://repository.radenintan.ac.id/11375/1/PERPUS PUSAT.pdf%0Ahttp://business-‎law.binus.ac.id/2015/10/08/pariwisata-‎syariah/%0Ahttps://www.ptonline.com/articles/how-to-get-better-mfi-‎results%0Ahttps://journal.uir.ac.id/index.php/kiat/article/view/8839‎

Suhartawan, B. (2021). Wawasan Al-Quran tentang Moderasi Beragama. Ulumul ‎Qur’an: Jurnal Kajian Ilmu Al-Qur’an Dan Tafsir, 1(2), 50–64. ‎https://doi.org/10.58404/uq.v1i2.75‎

Ulya, R. M., El Hakim, A. F. I., & Jamaluddin, M. (2021). Penerapan Konseling Behavior ‎Untuk Mengurangi Kecenderungan Perilaku Konsumtif Mahasiswa Psikologi ‎‎2018 UIN Malang. Konseling Edukasi “Journal of Guidance and Counseling,” 5(2), ‎‎178. https://doi.org/10.21043/konseling.v5i2.12789‎

PlumX Metrics

Published
2023-11-30
How to Cite
Pertiwi, S. (2023). Internalisasi akhlak sebagai solusi atas penyimpangan generasi Kpopers dalam perspektif al-Qur’an. Maliki Interdisciplinary Journal, 1(5), 140-149. Retrieved from http://urj.uin-malang.ac.id/index.php/mij/article/view/5609
Section
Articles