Problematika sistem pendidikan di Indonesia dan solusi pemecahannya
Abstract
This article aims to examine the current education system in Indonesia with several problems faced and solutions to deal with them. Changes in the implementation of education in Indonesia require the performance and support of all parties, both society and government. Advanced and quality education reflects that the country has succeeded in developing the country and its human resources. This research uses a descriptive qualitative research method, namely literature study or literature review. Researchers collect data and information from journals, books and other scientific works in accordance with the discussion in this article. Through this article, it is hoped that it can encourage all aspects of the implementation of education in Indonesia towards better quality so that education graduates can respond to the needs and challenges of the times.
Downloads
References
Country Note. (2019). PISA 2018 Results. OECD.
Direktorat Sekolah Dasar. (2020). Empat Kabar Gembira dari Mendikbud Nadiem Makarim untuk Guru dan Siswa. https://ditpsd.kemdikbud.go.id/public/artikel/detail/empat-kabar-gembira-dari-mendikbud-nadiem-makarim-untuk-guru-dan-siswa
Hamzah, M. R., Mujiwati, Y., Zuhriyah, F. A., & Suryanda, D. (2022). Kurikulum Merdeka Belajar sebagai Wujud Pendidikan yang Memerdekakan Peserta Didik. Arus Jurnal Pendidikan, 2(3), 221–226. https://doi.org/10.57250/ajup.v2i3.112
Hasbullah. (1999). Dasar-Dasar Ilmu Pendidikan. PT. Raja Grafindo Persada.
Hoesny, M. U., & Darmayanti, R. (2021). Permasalahan dan Solusi untuk Meningkatkan Kompetensi dan Kualitas Guru : Sebuah Kajian Pustaka. Scholaria : Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 11(2), 123–132. https://ejournal.uksw.edu/scholaria/article/view/3595
Idrus, M. (2016). Mutu Pendidikan dan Pemerataan Pendidikan di Daerah. PSIKOPEDAGOGIA Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 1(2). https://doi.org/10.12928/psikopedagogia.v1i2.4603
Kemdikbud. (2018). Kemendikbud: Sistem Zonasi Mempercepat Pemerataan di Sektor Pendidikan. https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2018/06/kemendikbud-sistem-zonasi-mempercepat-pemerataan-di-sektor-pendidikan
Kemdikbud. (2022). Perkuat Semangat Literasi Siswa, Pemerintah Sediakan 2,9 Juta Buku untuk Daerah 3T di NTT dan NTB. https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2022/07/perkuat-semangat-literasi-siswa-pemerintah-sediakan-29-juta-buku-untuk-daerah-3t-di-ntt-dan-ntb
Kemendikbud. (2021). Kemendikbud Luncurkan Program Sekolah Penggerak. http://ditpsd.kemdikbud.go.id/artikel/detail/kemendikbud-luncurkan-program-sekolah-penggerak
Luthfia, A. R., Alimin, N. N., Nugraheni, F., Asri, S., Alkhajar, & Shofan, E. . (2019). Penguatan Literasi Perubahan Iklim di Kalangan Remaja. Abadimas Adi Buana, 3(1). https://doi.org/https://doi.org/https://doi.org/10.36456/abadi mas.v3.i1.a1941
Maryam B, G. (2006). Problematoika Pendidikan di Indonesia. Kanisius.
Mukarom, Z. (2019). Manajemen Public Relation: Panduan Efektif Pengelolaan Hubungan Masyarakat. Pustaka Setia.
Mulyasa, E. (2006). Manajemen Berbasis Sekolah (konsep strategi dan implementasi). PT. Rosda Karya.
Nanggala, A. (2020). Analisis Wacana Pembaharuan Kebijakan Zonasi Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nadiem
Makarim sebagai Solusi Pemerataan Pendidikan di Indonesia. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 8(2).
Nasution, E. (2016). Problematika Pendidikan di Indonesia. Jurnal Mediasi, 8(1).
Nasution, T., Khoiri, N., Firmani, D. W., & Rozi, M. F. (2022). Perbedaan Sistem Kurikulum Pendidikan Anggota Asean, Indonesia Dan Singapura. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(3), 1847–1958.
Nurfadli, M., & S. N. Cholidah. (2021). Peningkatan Mutu Pendidikan Dalam Inovasi Pembelajaran.
Nurhuda, H., Tinggi, S., & Islam, A. (n.d.). Faktor Dan Solusi Yang Ditawarkan National Education Problems ; Factors and Solutions. 127–137.
Omega, K. S. (2019). Program Adiwiyata dalam Membangun Kesadaran Lingkungan bagi Pelajar (Studi di SMAN 8 Kota Malang). Universitas Brawijaya.
Rahmadanita, A. (2022). Rendahnya Literasi Remaja di Indonesia: Masalah dan Solusi. Jurnal Pustaka Ilmiah, 8(2), 55. https://doi.org/10.20961/jpi.v8i2.66437
School, F. (2020). Suatu pendidikan memiliki kualitas baik apabila? Bagaimana Mutu Sebuah Proses Pendidikan Dinilai Baik? https://www.francis.sch.id/bagaimana-mutu-sebuah-proses-pendidikan-dinilai-baik/
Supriyanto, A. (2009). Mutu Pendidikan Sekolah Dasar di Daerah Diseminasi Primary Education Quality Improvement Project (PEQIP). Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4).
Suryadi, A., & Tilaar. (1994). Analisis Kebijakan Pendidikan (suatu pengantar). Penerbit Remaja Rosdakarya.
Syah, I., & Surya, D. (2021). Membangun budaya literasi perdesaan di Desa Pondok Kemuning Kota Langsa. Connection: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 29–35. https://doi.org/10.32505/connection.v1i1.2823
Tim Penyusun Kamus Besar Bahasa Indonesia. (1988). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Balai Pustaka.
Timbowo, A. P., Thaib, A., Lumayo, I., Rahmat, A., & Husain, R. (2022). Meningkatkan Mutu Pendidikan Dan Literasi Membaca Melalui Book Club Di Sdn 43 Hulonthalangi Kota Gorontalo. Jurnal Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 1(3), 37–41. https://journal.admi.or.id/index.php/JUSHPEN/article/view/363
Yandri, A. (2022). Pendidikan Karakter: Peranan Dalam Menciptakan Peserta Didik yang Berkualitas. Gurudikdas.Kemdikbud.Go.Id. https://gurudikdas.kemdikbud.go.id/news/pendidikan-karakter-:-peranan-dalam-menciptakan-peserta-didik-yang-berkualitas
Yati, R. (2015). Guru Efektif Dalam Perspektif Psikologi Pendidikan. Permasalahan Krisis Pendidikan Karakter Pada Siswa Dalam Perpektif Psikologi Pendidikan, 1–9.
Yuliani, H. (2016). Pembiayaan Pendidikan di Sekolah Dasar Negeri Ngrojo Nanggulan Kulon Progo. Universitas Negeri Yogyakarta.
Zamjani, & Dkk. (2020). Naskah Akademik Program Sekolah Penggerak.
Copyright (c) 2024 Aini Mahfudhoh
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work’s authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal’s published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.