Loyalitas nasabah mobile banking BSI

analisis pengaruh kualitas layanan, kepercayaan, dan kepuasan nasabah sebagai intervening di kota Malang

  • Elyzzatul Aini Program Studi Perbankan Syariah, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim
Keywords: mobile banking, service quality, satisfaction, trust, loyalty

Abstract

This research investigates the factors that influence Mobile Banking customer loyalty at Bank Syariah Indonesia (BSI) in Malang City, with a focus on service quality, trust, and customer satisfaction as mediators. The research results show that service quality has a significant positive influence on customer loyalty, which is partly mediated by customer satisfaction. However, customer trust does not significantly mediate the relationship between customer trust and loyalty. These findings provide insight into the importance of service quality in building Mobile Banking customer loyalty, while also recognizing the role of customer satisfaction as a mediator in the relationship. Practical implications involve expanding banking strategies to improve service quality and understanding the mediating role of customer satisfaction to achieve sustainable customer loyalty.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aini, T. N. (2020). Pengaruh kepuasan dan kepercayaan terhadap loyalitas pelanggan dengan komitmen sebagai variable intervening. Entrepreneurship Bisnis Manajemen Akuntansi (E-BISMA), 1(2), 88–98.

Aini, Mey Dwi Nur (2022). Pengaruh kualitas pelayanan dan Customer Relationship Management (CRM) terhadap loyalitas nasabah dengan kepuasan sebagai variabel mediasi: Studi pada BMT NU Jombang. http://etheses.uin-malang.ac.id/38666/

Arianty, R., & Sukarno, Z. (2022, Juni). Pengaruh Kualitas Layanan Mobile Banking terhadap Kepuasan dan Loyalitas Nasabah Bank BUMN di Makassar. Maksipreneur, 11, 269 – 283.

Astuti, Y. W., Agriyanto, R., & Turmudzi, A. (2020). Pengaruh Kualitas Layanan, Nilai Nasabah, Kepercayaan dan Kepuasan Terhadap Loyalitas Nasabah Pengguna Layanan Mobile Banking Syariah. Sains Pemasaran Indonesia, 134-158.

Dwiana Putri, A., & Astuti, R. T. (2017). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kepuasan Konsumen Serta Dampaknya Terhadap Minat Beli Ulang Konsumen (Studi Pada Blends Pasta & Chocolate Cabang Unika Semarang). Diponegoro Journal of Management, 6(2), 1–10.

Lutfiani, A. N., & Musfiroh, M. F. S. (2022). Pengaruh Kepercayaan Dan Pelayanan Terhadap Loyalitas Nasabah. Jamasy: Jurnal Akuntansi, Manajemen & Perbankan Syariah, 2(3), 64–74.

Maharani, O. S., & Wijayanti, R. F. (2021). Pengaruh Kepercayaan Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Loyalitas Pelanggan Global Collection. Jurnal Aplikasi Bisnis, 2(3), 89–92.

Meliani Utami, Tati Handayani, P. (2020). Pengaruh Kualitas Layanan dan Kepercayaan Terhadap Keputusan Loyalitas Nasabah. JEMPER (Jurnal Ekonomi Manajemen Perbankan), 2(2), 77.

Nursiah, N., Ferils, M., & Kamarudin, J. (2022). Analisis minat menggunakan mobile banking. Akuntabel, 19(1), 91–100.

Pradana, F. (2018). Pengaruh Manajemen Hubungan Pelanggan, Kualitas Pelayanan, Dan Kualitas Pengalaman Terhadap Loyalitas Pelanggan Dengan Kepuasan Pelanggan Sebagai Variabel Intervening Pada Nasabah Pt Fac Sekuritas Indonesia Di Yogyakarta. Jurnal Manajemen Bisnis, 9(2), 193–212.

Pramana, I. G. Y., & Rastini, N. M. (2020). The impact of service quality on customer trust Customer Loyalty at Bank Mandiri Veteran Branch in Denpasar, Bali. E-Jurnal Manajemen Unud, 5(1), 706–733.

Putra, Hendrik Tri Laksono, Kumar, Vinod., Kumar, Uma., & Dwivedi, Y. K. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan Mobile Banking Terhadap Kepuasan Nasabah Pengguna Mobile Banking Pt. Bank Negara Indonesia Tbkdi Kcp Buaran Jakarta. Journal of Enterprise Infation Management, 1(55), 48–56.

Safitri, Rini (2022). Peran kepuasan memediasi kualitas pelayanan dan customer relationship management terhadap loyalitas nasabah. Jurnal Tabarru': Islamic Banking and Finance, 5 (2). pp. 513-525. http://repository.uin-malang.ac.id/15039/

Setiawan, H. (2016). Pengaruh Kualitas Layanan, Persepsi Nilai dan Kepercayaan Terhadap Kepuasan dan Loyalitas Pengguna Layanan Mobile Banking. Jurnal Keuangan dan Perbankan, 20(3), 518–528.

Sharma, S. K., & Sharma, M. (2019). Examining the role of trust and quality dimensions in the actual usage of mobile banking services: An empirical investigation. International Journal of Information Management, 65–75.

Supriyanto, Muhammad Agus (2022) Analisis faktor faktor yang mempengaruhi loyalitas nasabah Bank Syariah Indonesia Kantor Cabang Kota Pasuruan. http://etheses.uin-malang.ac.id/43275/

Warsito, W. S. (2018). Pengaruh Kepuasan Terhadap Loyalitas Nasabah Pada PT Bank Perkreditan Rakyat Karyajatnika Sedaya Cabang Dago Bandung. Widya Cipta - Jurnal Sekretari Dan Manajemen, 2(2), 225–232.

Widnyana, I. W., & Suarmanayasa, I. N. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Loyalitas Nasabah Dengan Kepuasan Sebagai Variabel Mediasi Pada LPD. Bisma: Jurnal Manajemen, 7(2), 181.

PlumX Metrics

Published
2024-01-15
How to Cite
Aini, E. (2024). Loyalitas nasabah mobile banking BSI. Maliki Interdisciplinary Journal, 2(6). Retrieved from http://urj.uin-malang.ac.id/index.php/mij/article/view/6413
Section
Articles