Strategi pemasaran kewirausahaan Basreng Shole-hot

Menciptakan daya tarik untuk mahasiswa dan lingkungan sekitar

  • Renata Tiand Indriansyah Program Studi pendidikan Ilmu Pengetauhan Sosial, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Syahbandriah Heny Wiji Safitri Program Studi pendidikan Ilmu Pengetauhan Sosial, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Muhammad Riza Khairul Tantomi Program Studi pendidikan Ilmu Pengetauhan Sosial, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Risma Agustia Putri Program Studi pendidikan Ilmu Pengetauhan Sosial, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
Keywords: Education; Entrepreneurship; Marketing; Fried meatballs; Student

Abstract

This research aims to analyze the entrepreneurial marketing strategy of the basreng business "SHOLE-HOT," with a focus on creating an attraction for students and the surrounding environment. The marketing method used involves the use of the WhatsApp platform with a pamphlet approach and word of mouth promotion. A descriptive qualitative approach was used in this research to gain an in-depth understanding of the impact of this marketing strategy based on reports on the results of the researchers' efforts. Data was collected from journals related to the basreng business and analysis based on marketing researchers in marketing SHOLE-HOT products. Research findings show that WhatsApp-based marketing strategies using pamphlets and word of mouth promotion are effective in creating attraction for students and the surrounding environment. Positive responses from customers and increased public awareness support the successful implementation of this strategy. The results of this research contribute to practical and theoretical understanding of entrepreneurial marketing strategies via social media, especially on the WhatsApp platform. The practical implications of this research can provide guidance for entrepreneurial business owners in optimizing their marketing, taking into account the preferences and needs of the target market of students and the surrounding community.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aldi, B. E. (2015). Kemampuan untuk menghasilkan barang/jasa yang berkualitas, memberikan layanan pelanggan yang baik, meningkatkan kecepatan layanan, penguasaan teknologi, kepemilikan aset baik. Jurnal Ilmu Ekonomi & Sosial, VI(2), 56–72.

Alfianto, E. A., Sos, S., & AB, M. (2012). Kewirausahaan: sebuah kajian pengabdian kepada masyarakat. Jurnal Heritage, 1(2), 33-42.

Arisena, G. M. K. (2017). Diktat kewirausahaan. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Hamid, A. (2022). Analisis strategi pemasaran syariah untuk peningkatan pangsa pasar produk bastir (basreng tiram) dan sate jamur tiram di daerah pondok kubang kabupaten bengkulu tengah. (Doctoral dissertation, UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu).

Jupri, A., Putri, A., Lingking, F. P., Rozi, T., & Prasedya, E. S. (2022). Inovasi olahan produk masyarakat berupa cilok menjadi keripik basreng. Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA, 5(2), 105-108. https://doi.org/10.29303/jpmpi.v5i2.1579

Lukitaningsih, A. (2013). Perkembangan konsep pemasaran: implementasi dan implikasinya. Jurnal Maksipreneur: Manajemen, Koperasi, Dan Entrepreneurship, 3(1), 21. https://doi.org/10.30588/jmp.v3i1.85

Mahfadillah, A., Sitorus, N. J., Mustofarudin, & Nurbaiti. (2021). Strategi pemanfaatkan e-commerce dalam memasarkan cemilan di Medan (Studi Kasus : Basreng). Ekonomi Bisnis Manajemen Dan Akuntansi (EBMA) , 2(2), 220–224.

Meylianingrum, K. (2020). Pemanfaatan media sosial sebagai bentuk pengembangan pangan dan ekonomi kreatif (Studi kasus UMKM desa Suwaru Kabupaten Malang). http://repository.uin-malang.ac.id/11372/1/Pemanfaatan media sosial sebagai bentuk pengembangan pangan dan ekonomi kreatif.pdf

Musyawarah, I. Y., & Idayanti, D. (2022). Analisis strategi pemasaran untuk meningkatkan penjualan pada usaha ibu bagas di Kecamatan Mamuju. Forecasting: Jurnal Ilmiah Ilmu Manajemen, 1(1), 1–13.

Nurmalina, R., Yulianti, C., Fitri, F., Utami, A. D., Sari, R. M., Risenasari, H., ... & Hasibuan, M. (2015). Pemasaran: Konsep dan Aplikasi.

Pradana, B. I., & Safitri, R. (2020). Pengaruh Motivasi Wirausaha dan Mental Wirausaha terhadap Minat Wirausaha. Jurnal qtishoduna, 16(1).

Puteri, A. M., Heryati, A., & Asmawati. (2021). Modifikasi dan inovasi olahan ringan bakso ayam menjadi keripik basreng olahan program Mbkm Mahasiswa Indo Global Mandiri. Journal of Sustainable Community Service, 1(4), 176–191.

Suprapto, H. (2019). Analisis strategi pemasaran dalam menghadapi persaingan antar jasa penginapan di Kota Lamongan (Studi Pada Hotel Mahkota Lamongan). Jurnal Manajemen, 4(3), 1049. https://doi.org/10.30736/jpim.v4i3.271

Vania, A. (2022). Peningkatan nilai tambah produk UMKM Carang Mas dari hasil program P2WKSS di Dusun Sobo Desa Madiredo Kabupaten Malang. Mejuajua: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 2(1), 61–65.

Yatminiwati, M. (2019). Manajemen strategi: buku ajar perkuliahan bagi mahasiswa. Widya Gama Press.

PlumX Metrics

Published
2024-01-31
How to Cite
Indriansyah, R., Wiji Safitri, S., Khairul Tantomi, M., & Putri, R. (2024). Strategi pemasaran kewirausahaan Basreng Shole-hot. Maliki Interdisciplinary Journal, 2(1), 66-75. Retrieved from http://urj.uin-malang.ac.id/index.php/mij/article/view/6500
Section
Articles