Pemanfaatan metode pose to pose dalam pembuatan animasi 3d islami ‘Beli Sepatu’ untuk mengungkap nilai- nilai islami

  • Afiifah Zain Raidah Program Studi Teknik Informatika, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Fresy Nugroho Program Studi Teknik Informatika, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Juniardi Nur Fadila Program Studi Teknik Informatika, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
Keywords: Method, islamic, pose-to- pose, animation 3d, step

Abstract

This research examines the use of the pose-to-pose method in the design of Islamic 3D animation titled "Beli Sepatu". The aim is to apply the pose-to-pose technique in creating Islamic 3D animations. This method prioritizes planning key poses to produce smooth and expressive animations. The study involves three  stages:  pre-production, production,  and  post-production. Key  poses  serve  as  the  animator's reference in building the animation as a whole. Implementation is carried out using Blender. The research findings indicate that employing the pose-to-pose method in the Islamic 3D animation "Beli Sepatu" results in a smooth, expressive animation capable of conveying Islamic messages. This method provides a systematic framework and assists animators in efficiently organizing character movements. The research holds importance in delivering high-quality Islamic 3D animations that inspire and educate, utilizing appropriate design techniques. Therefore, this study recommends the use of the pose-to-pose method in Islamic 3D animation design to achieve superior results and effectively communicate Islamic messages.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Astuti, H. (2021). Berbakti kepada orang tua dalam ungkapan Hadis. Jurnal Riset Agama, 1(1), 45–58.

Ciptahadi, K. G. O. (2021). Ilustrasi Animasi 3d Sejarah Hari Raya Galungan Di Pulau Bali. Jurnal Informatika, 9(2), 1–9.

Istifarriana, D. M., Kurniawan, H., & Kasmiati, K. (2021). Penanaman Karakter Religius Anak Usia Dini Dalam Film Animasi Nussa Dan Rara. Jurnal Golden Age, 5(2), 456–465.

Maghfira, I. T., Resan, A. R., Zalfa, F. N., Ismail, N. B., Verdiansyah, V., Fadila, J. N., & Nugroho, F. (2022). Metode Pose to Pose Untuk Perancangan Animasi 3D Islami “Ghibah.” Jurnal KomtekInfo, 49–54.

Maikomah, S., Zahar, E., & Masni, H. (2018). Analisis Nilai Etika Tolong-Menolong Tokoh Hepi Dalam Novel Anak Rantau Karya A. Fuadi. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 8(1), 204–212.

Nainggolan, H. (2017). Perancangan Animasi Wayang Pandawa Lima Dalam Lakon Pilkada Dengan Menggunakan Metode Pose To Pose. In Majalah Ilmiah INTI, Vol. 5(1).

Oetomo, D. C. (2016). Pembuatan Audio Film Animasi 3D Penyaliban Yesus. Calyptra, 4(2), 1–6.

Pamungkas, S. M., Putri, A. R., Pratama, I. A., Nahdiyah, N., Wulandari, C., Fadila, J. N., & Nugroho, F. (2021). Pembuatan simulasi perang zaman pertengahan dengan metode pose to pose menggunakan software blender. JISKA (Jurnal Informatika Sunan Kalijaga), 6(1), 1–8.

Sanjaya, I. M. A., Lumenta, A. S. M., & Sugiarso, B. A. (2016). Rancang Bangun Animasi 3 Dimensi Penyebab Kecelakaan Lalu Lintas (Studi Kasus: Polres Bolaang Mongondow). Jurnal Teknik Informatika, 9(1).

Satriawan, A., & Apriyani, M. E. (2016). Analisis Dan Pembuatan Rigging Karakter 3d Pada Animasi 3d “Jangan Bohong Dong.” Jurnal Teknik Informatika, 9(1).

Setiawan, D. (2018). Evaluasi 3D Texturing Process Pada Bentuk Dinding Bangunan Bersejarah Candi Cetho. DoubleClick: Journal of Computer and Information Technology, 2(1), 6–11.

Setyawan, H. (2013). Membangun film animasi cerita rakyat indonesia. Profetik, 6(1), 31–42.

Syahrir, S. (2020). Pperancangan Dan Pembuatan Modelling Animasi Karakter Syekh Yusuf Al-Maqassari Dengan Metode Cell Shading. Seminar Nasional Hasil Penelitian & Pengabdian Kepada Masyarakat (SNP2M), 4(1), 97–102.

Wildy, U. A. (2018). Animating Karakter pada Film Animasi 3D Perjalanan Rempah-Rempah. Zebua, T., Nadeak, B., & Sinaga, S. B. (2020). Pengenalan Dasar Aplikasi Blender 3D dalam Pembuatan Animasi 3D. Jurnal ABDIMAS Budi Darma, 1(1), 18–21.

PlumX Metrics

Published
2024-06-30
How to Cite
Raidah, A., Nugroho, F., & Fadila, J. (2024). Pemanfaatan metode pose to pose dalam pembuatan animasi 3d islami ‘Beli Sepatu’ untuk mengungkap nilai- nilai islami. Maliki Interdisciplinary Journal, 2(6). Retrieved from http://urj.uin-malang.ac.id/index.php/mij/article/view/5511
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)